Pete Nikoletta – Dr. Juhász Erika: Az Észak-Alföldi régió civil akkreditált felnőttképzési szervezeteinek humán erőforrás kapacitási vizsgálata az interjúk eredményei alapján 2. rész DOI SZÁM: A tudatos
karriertervezés jelenségével összesen 5 szervezet esetében találkoztunk,
de valamilyen humánfejlesztési tervvel legalább írásban rendelkeznek a
szervezetek. Ez betudható annak, hogy felnőttképzési intézményakkreditációval
rendelkező szervezetek révén humánerőforrás tervvel és továbbképzési tervvel
rendelkezniük kell a felnőttképzési törvény (2001. évi CI. törvény) alapján. Bevallásuk
szerint mind a 31 szervezet igyekszik biztosítani a munkatársak számára az egyéni
fejlődés lehetőségét. Ennek legelterjedtebb eszközeként a rövidebb-hosszabb
idejű képzéseken (28 szervezet) és szakmai konferenciákon (20 szervezet) való
részvételt emelték ki. A képzések nem csak a szakmai tudás bővülését jelentik
jó pár munkatárs esetében, hanem az önmegvalósítást is, amely egyre gyakoribb
igényként jelentkezik: „Lehetőség van
projektek kidolgozásába bekapcsolódni, ahol saját képzését beépítheti és
elképzeléseit megvalósíthatja. Egyesületünknek célja, hogy innovatív, újító,
mozgékony emberek dolgozzanak benne, ne szigorúan leszabályozott keretek között
működjünk.” A lehetőségek között az egyéni felelősségi körök bővítése is
elhangzott, amely azt jelenti, hogy kellő tapasztalat és szervezetnél eltöltött
idő esetén a foglalkoztatottak feladatköre – és ezzel több esetben a
felelősségi köre is – bővülhet. A hatáskör bővülése szintén ezzel
összefüggésben jelenik meg 11 válaszadónál. A továbbképzésekkel
összefüggésben érdeklődtünk arról, hogy a szervezetek főállású
foglalkoztatottjai milyen mértékben vettek részt képzésekben az elmúlt 3 évben,
tehát 2009-2011 között. (12. ábra)
12. ábra:
Továbbképzésekben való részvétel alakulása 2009-2011. között
Általános
megállapításunk, hogy minden munkatárs részt vett legalább 1 rövidebb-hosszabb
idejű képzésben a 3 év alatt. Gyakori megoldási alternatíva a képzési részvétel
biztosítására a szervezetek saját képzéseibe vagy projektek keretében zajló
ingyenes képzésekbe történő bekapcsolódás. Az erkölcsi támogatáson túl a
munkáltatók mindegyike támogatja egyéb eszközökkel is a képzési részvételt,
mint például munkaidő kedvezmény, rugalmas munkaidő, útiköltség térítés,
tehermentesítés a vizsgák idejére, és kisebb mértékben a képzési díj
finanszírozása is jellemző. Az egyéb kategóriákon túli 4 témakörben a legtöbb
munkatárs pályázatírás, forrásteremtés témájában szervezett képzésen vett
részt, ezt követi a pénzügyi és jogi, az informatikai és végül a nonprofit
menedzsment témában szervezett továbbképzés. A leginkább elterjedtek a rövid,
1-2 napos képzési időtartamot magában foglaló képzések és a több hónapos
képzések. A legalacsonyabb arányban a több éves, leginkább diploma,
másoddiploma vagy szakirányú továbbképzés megszerzésére irányuló, elsődlegesen
a felsőoktatáshoz kötődő képzések jelennek meg. Egyéb képzésekben a szociális
jellegű tanfolyamok domináltak, ami a mintában szereplő nagyarányú szociális
tevékenységet ellátó szervezetek kötelező továbbképzései miatt alakult ki.
Emellett a humán terület képzései a meghatározóak az egyebek között, mint a
pszichológiai, módszertani jellegű, esélyegyenlőségi és jeltolmács képzések.
Összességében
a felkeresett civil szervezetek mindegyike fontosnak tartja az emberi erőforrás
menedzsment területének ismeretét és tudatos alkalmazását a szervezeti célok és
egyéni elképzelések hatékony megvalósítása miatt. Az elmondások szerint
többségében a vezető vagy vezetőség látja el a HR feladatokat, de már több
szervezet érzi annak szükségességét, hogy főállásban foglalkoztasson egy
kimondottan ezzel a területtel foglalkozó munkatársat. Ennek a felismerése és
igénye elsődlegesen a legalább 6 főállású és további min. 10 külső munkatársat
mozgató szervezetek elképzelése. Véleményük szerint az önkéntesek koordinációja
is hatékonyabb lenne egy ilyen munkatárs által.
Összegzés
A vizsgálat során, a 2012. 09. 01-jei
mintavétel lezárását követően újabb akkreditált felnőttképzési szervezetek
jöttek létre a civil szektorban az Észak-Alföldi régióban:
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 3, Jász-Nagykun-Szolnok megyében 1 szervezet.
Ezek a szervezetek már jelen kutatásunkba nem kerülhettek bele. Ennek ellenére
is úgy gondoljuk, hogy sikerült számos fontos tendenciát felvázolnunk a civil
szektorban működő akkreditált felnőttképző szervezetek mintája alapján, amelyek
sok esetben országos trendként is érvényesülnek. Általánosan elmondható, hogy
ezek a szervezetek rengeteget tesznek a térségük társadalmi-gazdasági
fejlettségéért alaptevékenységeikkel és felnőttképzéseikkel, foglalkoztatóként
való megjelenésükkel egyaránt. Jól példázza ezt az egyik interjúalany
elmondása: „Remélem, minden
mozdulatunkkal a térség fejlődését segítjük.” A nagyobb szervezetek fejlett humán erőforrás
gazdálkodással rendelkeznek, és elengedhetetlennek tartják az ezzel kapcsolatos
ismereteket, ezért folyamatosan fejlesztik magukat képzésekkel, konferenciákon
és szakmai találkozókon való részvétellel, a jó gyakorlatok megismerésével és
átvételével (a válaszadók körében 5 szervezet említette, hogy ilyen jó
gyakorlatokat már vett át eddigi tevékenysége során, és további 6 válaszadó
tervezi). Ennek ellenére szervezetük humán erőforrás helyzetéről vegyes képet
látnak, amelynek megítélését ötös skálán összesítve a foglalkoztatási
helyzetükkel való elégedettségük 3,26-os értéket ad. Többségében pozitív és
negatív tendenciákat egyaránt látnak ebben, de több az optimista
szervezetvezető, és ez a személyiségjegy alapvetően is szükséges a civil
szerveztek működtetésében. Mind saját szervezetükben, mind a szektorban
általában a foglalkoztatási problémák alapját a forráshiányban látják, bár
tisztában vannak vele, hogy ők azok közé tartoznak, akik ezzel a problémával a
civil szektorban működő társaikhoz képest eredményesebben birkóztak meg. Így
jelentősebb problémának látják ezt a szektorban, mint önmaguk szempontjából. A
szektor foglalkoztatási szerepének növelésében meghatározó tényezők között
jelentősnek látják az állam szerepét. (13. ábra)
13. ábra: A nonprofit
szektor foglalkoztatási szerepének növelését befolyásoló tényezők
Az állam ezek a tényezők közül a
foglalkoztatást támogató pályázatok, a járulékcsökkentés, az egyes speciális
foglalkoztatási területekhez (pl. részmunkaidő, megváltozott munkaképességűek
foglalkoztatása) kapcsolódó hatékony jogi szabályozás és az adminisztráció
csökkentése érdekében tehet. De fontos szerep hárul magára a szektorra is,
mivel a szektor népszerűsítése, az önkéntesek hatékonyabb bevonása, és az állam
által biztosított lehetőségek és feltételek hatékony kiaknázása rájuk hárul.
Ebben a szektor feladataként fogalmazhatjuk meg egyik interjúalanyunkkal
egyetértve: „Fontos, hogy együttműködjünk
egymással, segítsük egymást, ne egymás ellen dolgozzunk, tehát nyissunk egymás
felé.”
Források
1/2000. (I. 14.) NKÖM
rendelet a kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről,
követelményeiről és a képzés finanszírozásáról 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről 2005. évi LXXXVIII.
törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről 2011. évi CLXXV.
törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil
szervezetek működéséről és támogatásáról 2011. évi CXC.
törvény a nemzeti köznevelésről 24/2004. (VI. 22.)
FMM rendelet az akkreditációs eljárás és követelményrendszer részletes
szabályairól 9/2000. (VIII. 4.)
SzCsM rendelet a személyes gondoskodást végző
személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról
Bakacsi
Gyula (2004): Stratégiai emberi erőforrás
menedzsment. Budapest, KJK-Kerszöv Bartal Anna Mária –
Nagy Renáta – Sebestény István (2011): „Tények
és lehetőségek.” A foglalkoztatás helyzete a magyar nonprofit szektorban.
Budapest, Civitalis Egyesület Czike Klára – Kuti Éva (2006): Önkéntesség, jótékonyság, társadalmi
integráció. Nonprofit Kutatócsoport és Önkéntes Központ Alapítvány,
Budapest Csoma Gyula (2002):
Szakképzés. In: Benedek András – Csoma Gyula – Harangi László (főszerk.): Felnőttoktatási és -képzési lexikon.
Budapest, OKI Kiadó, Szaktudás Kiadó Ház, 173-174. p. Európai Unió
Bizottsága (2001): Memorandum az egész
életen át tartó tanulásról. Brüsszel, Európai Unió Bizottsága Farkas Éva – Farkas Erika – Hangya Dóra –
Kovács Anett – Kulcsár Nárcisz – Leszkó Hajnalka (2012): Az akkreditált felnőttképzési intézmények működési jellemzői. SZTE
JGYPK, Szeged Farkas Éva (2004): Felnőttoktatás és -képzés Magyarországon.
Miskolc, Kolombusz Kkt. Juhász Erika (2007): Az élethosszig tartó
tanulás intézményi lehetőségei. In: T. Molnár Gizella – T.
Kiss Tamás (szerk.): A kultúraközvetítés
elmélete és gyakorlata. Szeged: SzTE, 230-236. p. Juhász Erika
(2008): A civil szervezetek szerepe a felnőttképzésben. In: Ráczné Horváth
Ágnes (szerk.): Civil szervezetek a
képviseleti demokráciában. Eger: EKF, 94-110. p. Juhász Erika (2009):
A felnőttképzés irányítási és intézményrendszere. In: Henczi Lajos (szerk): Felnőttoktató. Bp., Nemzeti
Tankönyvkiadó, 81-84. p. Központi Statisztikai
Hivatal (2012a): A nonprofit szektor szerepe a
régiókban. KSH, Budapest. Központi Statisztikai Hivatal (2012c): Részmunkaidős foglalkoztatási arány
(2000-2011). In: http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_int014.html,
letöltés ideje: 2012. 11. 11. Nagy Renáta – Sebestény István (2011): A
nonprofit szektor legfontosabb jellemzői 2010-ben. In: Statisztikai tükör, 90. szám, 1-3. p. Nemzeti Munkaügyi
Hivatal Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság (NMH SzFI) (2012): Akkreditált felnőttképzési intézmények
listája. In: https://www.nive.hu/index.php?option=com_jumi&view=
application&fileid=4, letöltés ideje: 2012. 09. 01. Zrinszky,
László (1996): A felnőttképzés tudománya.
Bevezetés az andragógiába. (Bp.), OKKER Oktatási Iroda |