Pete Nikoletta – Dr. Juhász Erika: Az Észak-Alföldi régió civil akkreditált felnőttképzési szervezeteinek humán erőforrás kapacitási vizsgálata az interjúk eredményei alapján 1. rész DOI SZÁM: Felvezetés
Az empirikus kutatás második fázisában a
mintába választott 42 szervezet statisztikai adatai, közhasznú eredményei
alapján egy olyan mintát kívánunk kialakítani, amely viszonylag egységes
jellemzőkkel bír, és amelyben a humán erőforrás gazdálkodás jól mérhető. Emiatt
a kutatásmódszertanban gyakran alkalmazott módszerrel a kutatási minta
„végleteit” levágjuk. Így kikerült a mintából 3 olyan szervezet, amely főállású
munkatárssal nem rendelkezik, mivel itt a humán erőforrás gazdálkodás során
belső munkatársakra nem támaszkodhatnak. A minta másik „végletét” képezi az az
5 szervezet, amelyek bár civil törvény szerint működnek, de jelentős állami
feladatellátás (kulturális vagy oktatási intézmény működtetése) és ehhez
kapcsolódó állami támogatás jellemzi a működésüket, ezért humán erőforrás
gazdálkodásuk több hasonlóságot mutat az állami szektorral, mint a civil
szektorral. Így a kutatás második fázisában alkalmazott mélyinterjúra 34 db
intézmény kértünk fel. Ebből 3 intézmény a vizsgálat időtartamában időhiányra
hivatkozva nem vállalta az interjút, vagy csak részleges adatokat szolgáltatott,
így a teljes körű mélyinterjút 31 szervezettel készítettük el, amelynek
eredményeit jelen tanulmányunk második nagy egységében foglaljuk össze.
A vizsgált szervezetek foglalkoztatási
életútja
A civil szervezetek humánerőforrás
kapacitásának vizsgálata során az egyik fontos elem annak vizsgálata, hogy a
szervezetekben hogyan alakult az első foglalkoztatás, milyen okból, forrásból
valósult meg, továbbá hogy az elmúlt 5 évben hogyan változott a
foglalkoztatottak létszáma. A 31 db szervezettel készített interjúk közül 30
szervezet esetében lehet értékelhető módon vizsgálni a foglalkozatási életút megvalósulását. Az interjúban kíváncsiak
voltunk arra, hogy a szervezet alkalmazottainak, munkatársainak foglalkoztatási
jellemzői 5 év távlatában milyen képet mutatnak. A munkatársak között
elkülönítettünk főállású teljes munkaidőben foglalkoztatottakat, főállású
részmunkaidőben alkalmazottakat, valamint nem főállású (pl. megbízási,
vállalkozói szerződéses) kollégákat. A vizsgálat időintervallumát 2008-2012
között határoztuk meg. (1. ábra)
1. ábra: Foglalkoztatottak száma, 2008-2012.
A 30 szervezetben a foglalkoztatottak
létszáma összességében növekvő tendenciát mutat, minden évben növekvést tudtak
elérni az előzőhöz képest. A civil szervezetek humánerőforrás gazdálkodására
jellemző, hogy a különféle szervezeti főtevékenységgel összefüggő alkalmi
feladatokat kisebb részben saját, nagyobb részben viszont külső szakemberek
bevonásával látják el. A felnőttképzéssel foglalkozó civileknél ez főként a
képzések oktatóinak alkalmazása terén figyelhető meg, ahol megbízási és
vállalkozási szerződés keretében veszik igénybe szakember segítséget. Ezek a
szakemberek a legtöbb szervezet esetében egy stabil, bevált körből kerülnek ki
időről-időre. A szervezeti feladatellátásban még mindig alacsony a száma
azoknak, akik részmunkaidőben kerülnek alkalmazásra. Hazánkban a
részmunkaidőben foglalkoztatottak százalékos aránya évről-évre nő, de még
mindig alul marad az EU átlaghoz viszonyítva (18,8%), illetve a 27 Európai
Uniós tagállam között is a 24. helyen áll a 6,4%-os adattal. Ezzel a számmal
meg sem közelíti a listavezető Hollandia 48,5%-át és nem sokkal haladja meg a legutolsó,
Bulgária 2,2%-át a 2011-es adatok alapján. (KSH 2012b) Mind a részmunkaidős
foglalkoztatás, mind pedig a nem főállású foglalkoztatottak bérköltségének
előteremtése folyamatos kihívást jelent a szervezetek számára. Emiatt a
költséghatékonyság elve fő szempont a szervezetek működtetésében, amelynek
egyik lehetősége a részmunkaidős alkalmazás és a külső nem főállású
foglalkoztatás nagyobb arányú alkalmazása. A szervezetek munkatársainak bérköltségét
és az ehhez kapcsolódó járulékokat több forrás bevonásából fedezik
szervezetenként változó arányban. A források
között jelennek meg az alaptevékenységből származó bevételek, normatív állami
támogatások, munkaügyi központtól kapott támogatás, EU-s támogatásból és egyéb
támogatásból történő finanszírozása a személyi költségeknek. Egyéb bevételekhez
soroltuk az Országos Foglalkoztatási Alap és a Nemzeti Együttműködési Alap,
korábbi nevén Nemzeti Civil Alap támogatását is, azok alacsony aránya miatt. (2.
ábra)
2. ábra: Személyi költségek fedezete, 2011.
Az alkalmazási költségekben
legmagasabb arányú (36%) az EU-s pályázati forrásokból vagy annak keretében
történő finanszírozás. Az interjúk alapján több szervezet is hivatkozott arra,
hogy a munkatársak bérét 80-90%-ban finanszírozza az elnyert uniós
pályázatokból, amelyek nélkül nem is tudna foglalkoztatni. Többek között ezzel
hozható összefüggésbe az, hogy a foglalkoztatottak között magas a határozott
idejű munkaszerződéssel rendelkező személy. A projektfinanszírozással működő
civil szervezetek nagymértékben pályázati forrás terhére, adott projektidőszakra
veszik fel a munkatársakat. A 2011-es évben a
vizsgált szervezeteknél az összes főállású és részmunkaidős foglalkoztatott
(349 fő) közül 194 fő dolgozott határozott idejű munkaszerződéssel. Ez persze nagymértékű létbizonytalanságot is szül a
szervezetben, mert a támogatási időszak lejárta után, újabb sikeres pályázat
híján nem tudják a szerződéseket hosszabbítani. Ennek a jelenségnek előnye is
van, több interjúalany mondta, hogy a munkatársak ezért sokkal inkább fontosnak
tartják az újabb pályázati források felfedezését, megpályázását – ennek
egyébként ők is sok esetben kezdeményezői – munkahelyük megtartása érdekében. Az
EU-s pályázati források mellett meghatározó a 31%-os alap-, illetve
gazdálkodási tevékenység bevételéből, tagdíjakból történő alkalmazás. Az
általunk vártnál kevesebb arányú, 15%-os a Munkaügyi Központtól kapott
bértámogatásokból történő foglalkoztatás. Állami normatívából elsődlegesen a
mintában szereplő szociális célú civilek gazdálkodhatnak, ez 10%-os arányban jelenik
meg a finanszírozók között. Az egyéb bevételek 8%-ban játszanak szerepet a
foglalkoztatás pénzeszközei között.
A kutatás során vizsgáltuk azt is,
hogy melyik évben vették alkalmazásba első munkatársukat/munkatársaikat fő-
vagy részmunkaidős formában a szervezetek. Ezt követően összevetettük a
szervezetek alapításának évét az első foglalkoztatás évével. Az adatok
elemzéséből az látható, hogy a vizsgált szervezetek már az alapítás évében vagy
az azt követő éveken belül képesek voltak fő- vagy részmunkaidőben munkatársat
alkalmazni. Az alapítással párhuzamosan megkezdte a foglalkoztatást 9
szervezet, további 9 szervezet rendelkezett főállású alkalmazottal a 2-3.
évben, 4-6 éven belül 8 szervezet, míg 7 éven túl 5 szervezet tud saját
főállású személyt felmutatni. Az interjúk alapján a munkatársak felvételének öt klasszikus oka volt. Az
egyik leggyakrabban előforduló ok a szervezet növekedésével együtt járó
feladatbővülés, amelynek ellátása már főállású munkatárs bevonását indokolta. Ezt
mutatja az alábbi interjúrészlet is: „1997-ben
vettük fel az első alkalmazottunkat, előtte önkéntesekkel láttuk el a
feladatunkat. Megnőtt a kapacitásunk akkorra, és már nem volt elég az önkéntes
munka. Több feladatunk lett, több megrendelésünk, és abból már finanszírozni is
tudtuk a munkatársat.”. A második leggyakoribb
foglalkoztatási ok az elnyert pályázat. Munkatársak alkalmazása több esetben
feltétele, más esetben pedig célja vagy következménye az egyes hazai és Európai
Uniós pályázatoknak. Ez az ok a foglalkoztatás elindításában a 31 szervezet
közül 15-ben megjelenik. Véleményük alapján: „Csak
azokból a forrásokból élünk, amiket az EU-s programokból megpályázunk és
megnyerünk.” Ezt erősítik más
interjúalanyok is: „1995-ben megalakult a
szervezet egy pályázati program kapcsán, és akkor a pályázatban vállalni
kellett, hogy 5 éven keresztül főállású dolgozót foglalkoztatunk, és ez azóta
is így van. A bérköltségeket pályázatból finanszíroztuk, és azóta is
pályázatokból finanszírozzuk a munkatársainkat.” Voltak szervezetek, akik esetében a
foglalkoztatás megkezdése az állami, önkormányzati támogatás
okán indulhatott meg, ez 5 esetben hangzott el. A megkérdezett szervezetek
körében 4 esetben fordult elő az önfoglalkoztatás igényének megjelenése. A
növekvő adminisztrációs terheket kisebb mértékben (2 szervezet) érezték
felmerülő okként az alkalmazás megkezdésében. A további fő- és részmunkaidős
munkatársak foglalkoztatásának okai
között ugyanazok a tényezők jelennek meg és arányuk is gyakorlatilag hasonló.
(3. ábra)
3. ábra: Főállású
alkalmazás okai első és további alkalmazás esetén
Az első munkatársak finanszírozásának eszközeként a
legnagyobb mértékben az okként is felmerülő pályázatból származó bevételeket
jelölik meg a szervezetek, ez 16 esetben volt jellemző. A saját tevékenységek
bevételei 11 szervezet életében játszanak szerepet és végül 8 szervezetnél
meghatározó az állami támogatás is. Az állami támogatások között állami
normatíva, munkaügyi központtól kapott támogatás egyaránt megjelenik. Voltak
olyan szociális tevékenységet végző szervezetek akik, feladatellátási szerződést
kötöttek az önkormányzattal, és ezért cserébe kaptak támogatást a munkatársak bérének
fizetésére. A finanszírozás tekintetében tovább erősödik a pályázati támogatás
szerepe, jelentős mértékben megnő az állami támogatás aránya a további
munkatársak alkalmazása esetében. (4. ábra)
4. ábra:
Főállású alkalmazás finanszírozási forrása első és további alkalmazás esetén
A sok esetben sikeres pályázatokból
történő foglalkoztatás egy sarkalatos kérdése, hogy mennyiben sikerül megőrizni
a megnövekedett feladatok miatt alkalmazásba vett munkatársakat a projekt lezárása
után. A megkérdezett 31 szervezet közül 20 szervezet alkalmazott/alkalmaz
munkatársa(ka)t pályázati forrásból. Ezek közül 6 szervezet tudta megtartani minden
kollégáját a projekt lezárását követően is. A megtartásban legnagyobb súlya az újabb pályázatoknak (18 szervezet
esetén) van, de megjelenik az állami támogatás (13 szervezet esetén) és saját
bevétel (12 szervezet esetén) terhére történő továbbfoglalkoztatás is. A
pályázati források megtartóerejét igazolja az alábbi részlet: „Olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy folyamatosan
jöttek a pályázatok egymás után, és inkább még bővíteni kellett a munkatársak
számát, semmint elbocsájtani. Ez a veszély persze fent áll nálunk is, nem lehet
hátradőlni, pályázni kell hozzá.” A projektek keretében felvett
munkatársakat a projekt végén nem tudta megtartani 2 szervezet. Az interjúkba
bevont szervezetek közül 10 azt nyilatkozta, hogy törekszik a munkatársak
továbbfoglalkoztatására, de ennek ellenére nem mindenkit tudott megtartani. A
financiális okokból elbocsátásra kerülő munkatársakat több eszköz
alkalmazásával is igyekeztek segíteni a szervezetek. A leggyakoribb módja a
segítésnek az erkölcsi támogatás, amely nem kerül semmibe, de mégis nagyon
meghatározó szerepű a megmaradó és az elbocsátott munkatárs szempontjából
egyaránt, amelyet 12 szervezet fontosnak is tart. Ajánlásokkal 7 szervezet
segíti a munkatársai elhelyezkedését, amelyet írásos formában referenciaként
biztosít, vagy ismerettségi körében, együttműködők között szóban is megteszi.
Bizonyos esetekben, ha saját szervezetben nem is, de más szervezeteknél el
tudja helyezni a kollégákat új hely biztosításával 3 szervezet. Továbbá 13
szervezet jelezte azt, hogy nem volt szükség a munkatársak támogatására, mert a
szervezetnél szerzett gyakorlat, a kialakított széleskörű kapcsolati rendszer
segítette őket abban, hogy maguktól könnyen új állást találjanak.
A hátrányos helyzetű célcsoportok alkalmazása terén azt látjuk, hogy
a felkeresett szervezetek nagyobb része, azaz a 31 szervezetből 21 alkalmaz
hátrányos helyzetűeket. Tekintettel a szervezetek nagyarányú szociális jellegű
tevékenységeire, ez hipotézisünkként is várható volt. A hátrányos helyzetű foglalkoztatottak
megoszlását vizsgálva a mozgáskorlátozottak (36 fő), látássérültek (25 fő),
csökkent munkaképességűek (22 fő) alkalmazása a legnagyobb arányú. A
látássérültek nagyarányú alkalmazása azzal magyarázhat, hogy a vizsgált
szervezetek között volt olyan, akinek fő tevékenysége látássérültek segítése és
egyben alkalmazása is. Pozitívként értelmezhetjük, hogy a munkatársi
állományban 13 fő pályakezdő található. A GYES/GYED-ről visszatérő 13 fő a
szervezet tulajdonképpen főállású munkatársainak GYES/GYED utáni
továbbfoglalkoztatását jelenti. Legkisebb mértékben (3 fő) hallássérült
szerepel a hátrányos helyzetűek között. (5. ábra)
5. ábra:
Hátrányos helyzetűek alkalmazása (fő)
A hátrányos helyzetű munkatársak alkalmazásának
hátterében a véletlen szerepén túl három további ok áll. Ezek közül az egyik a
nonprofit szférában magasabb mértékben jelen lévő társadalmi felelősségvállalás,
szociális érzékenység. Erre az okra hivatkozott a hátrányos helyzetűt alkalmazó
szervezetek közül A
foglalkoztatásban bármely szervezeti formában működő szervezet esetén jelen van
a munkatársi állomány számbeli változása különféle okok miatt. Az
interjúk készítése során 6 válaszlehetőséget kínáltunk fel a szervezeteknek,
amely alapján el kellett dönteniük, hogy a saját szervezetükben általában
melyek voltak a jellemző okai a munkatársi állomány számbeli változásainak. (6.
ábra)
6. ábra: A szervezeten
belüli munkatársi állomány számbeli változásának okai
A
háttérben az esetek többségében a szervezet anyagi, gazdálkodási helyzetében
beállt változások álltak. Az interjúalanyok közül 22-en mondták, hogy a
szervezetükben lezajló növekvő/csökkenő bevételek, új/elmaradt pályázati
források meghatározóak. A civil szervezetek növekvő/csökkenő szervezeti
feladatait, szolgáltatásait 18 szervezet képviselője jelölte meg az okok
között. A munkatársi állomány változásainak harmadik leggyakrabban előforduló
okát a munkatársak élethelyzetében beállt változások jelentik, többek között
gyermekvállalás, költözés, amelyet 13 szervezet tudott magára vonatkoztatni. A
szervezeten belüli konfliktusok, nézetkülönbségek már sokkal kisebb mértékben
vannak jelen, ezt összesen 5 szervezet említett okként. Ugyanolyan
gyakorisággal jelenik meg az állami vagy a piaci szektor magasabb bérkínálata,
mint a szakképzett munkaerő-kínálat növekedése vagy csökkenése a munkaerő
piacon. Utóbbi kettőt 3-3 szervezet tudta magára értelmezni, még további két
esetben egyéb oka volt a számbeli mozgásnak. Mindezek alapján fő konklúziónk
az, hogy a munkatársak ingadozó létszámának oka sokkal inkább keresendő a
munkáltató oldalán felmerülő változások, okok (gazdasági helyzet,
feladatcsökkenés) között, mint a munkatársak oldalán felmerülő problémákban
(magasabb bér, élethelyzeti változások).
Az interjúk alkalmával a 31 szervezet
közül 12 értékelte úgy, hogy a humánerőforrása elegendő, és a finanszírozáshoz
szükséges források is biztosítottak ehhez. A szervezetek közül 7 tudta magára
értelmezni azt az állítást, amely szerint a humánerőforrása nem elegendő, de a
hiányzó munkaerő megszerzését még meg tudja oldani. Összesen 10 esetben
jelentkezett az a sajnálatos probléma, amely általában igaz lehet a nonprofit
szektorra, hogy a humánerőforrása nem elegendő, de a hiányzó munkaerő
megszerzésére nincsen forrásuk. A
maradék 2 szervezet úgy látja foglalkoztatási helyzetét, hogy bár megvan az
elegendő humánerőforrása, amellyel a mindennapi munkavégzés gördülékenyen
megvalósítható, de a forrás, amely rendelkezésre áll, nagyon alacsony
bérszínvonalat tud biztosítani a munkatársaknak.
A vizsgált szervezetek önkéntesei
és gyakornokai
Az önkéntesek kiemelten fontos és jelentős forrását adják a civil szervezetek
humánállományának. Igazolja mindezt az a tény, hogy a 31 szervezetből 29 esetben
– az átadott és teljes körűen kitöltött KSH statisztika szerint – meghatározó a
szervezetekben az önkéntesekkel történő feladatellátás. A szervezetek közül
saját bevallásuk szerint 2011-ben rendszeresen dolgozó önkéntese 22
szervezetnek volt, 7-nek nem. Az önkéntest rendszeresen alkalmazó szervezetek legalább
havi 8 órát dolgozó önkénteseinek száma 240 fő, akik összesen átlagosan havonta
515 órát dolgoztak. Az alkalmanként önkéntes munkát végző magánszemélyek, tagok
saját szervezetük részére 2011-ben 21 szervezet esetén végeztek önkéntes munkát,
míg 10 esetben nem. Egy hónap átlagában összesen 330 alkalmi önkéntes végzett
munkát, egy átlagos hónapban együttesen 1380 órában. Ez azt jelenti, hogy a
rendszeresen és alkalmanként önkéntes munkát végző személyek száma összesen a
szervezetekben 570 fő, munkaidejük pedig havi 1895 óra. Ha ezt egy évre
vonatkoztatjuk, akkor 22.740 órányi feladatot végeztek el, tehát éves szinten 12
fő heti 40 órában, főállású munkaviszonyban foglalkoztatott munkatárs bér- és
járulék költségeit spórolták meg a vizsgált szervezetek az önkéntesek
foglalkoztatásával.
Az interjúban megkeresett 31
szervezet között 22 olyan szervezet található, amelyek regisztrált önkénteseket fogadó szervezetek, 9
szervezet pedig nem szerepel az adatbázisban. Általában véve a szervezetek
többsége azért indítja el a nyilvántartási folyamatot, hogy a szervezetben
felgyülemlett feladatokat, amelyeket már csak saját alkalmazottakkal nem tud
ellátni, megoszthassa a hatékonyság érdekében önkéntes személyekkel. Az
interjúk alapján másik leggyakoribb ok volt a törvényességnek való megfelelés,
amelynek fő szabályozója a 2005. évi LXXXVIII. törvény a
közérdekű önkéntes tevékenységről. A gyakorlati lehetőség biztosítása a
harmadik legtöbbször előforduló oka az önkéntes törvény alá történő
bejelentkezésnek. Azért regisztrálnak a szervezetek, hogy a náluk
munkatapasztalatot, szakmai gyakorlatot szerző önkéntesek ilyen irányú
tevékenységét konkrétan igazolni tudják. Kisebb mértékben, de előfordult a
válaszok között, hogy a regisztráció valamilyen pályázat miatti kötelezettségvállalásból
is fakad. Az önkéntes nyilvántartásba vétel egy speciális esete látható a
következő interjúalany válaszában:
„Ha esetleg valamilyen forráslehetőség
nyílik az önkéntes foglalkoztatású munkatárs költségeinek biztosításához,
feltételeztük, hogy egy bejelentett egyesületnél nagyobb az esélye annak, hogy
ilyen forráshoz hozzájussunk.” Vannak olyan
szervezetek, akik nem szerepelnek az önkéntest fogadó nyilvántartott
szervezetek adatbázisában, ez 9 szervezetre volt jellemző. Arra a kérdésünkre,
hogy miért nem érzik szükségét a regisztrációnak 5 esetben kaptunk választ. A
választ adók arra a hivatkoztak, hogy nem ismerik a szabályozást, adminisztrációs
terhet jelent vagy nincs kiadható feladat a szervezetben, amelyet önkéntesekkel
tudnának végeztetni.
A továbbiakban arra kérdeztünk rá,
hogy hogyan történik a szervezetnél az önkéntesek
toborzása, kiválasztása, ösztönzése. Ezeket a kérdéseket már csak annak a
22 szervezetnek tettük fel, akik regisztrált önkéntes fogadó szerveztek.
Toborzási tevékenységet 21 szervezet végez közülük, 1 szervezet azt mondta,
hogy nincsen szüksége toborzásra, mert spontán bejelentkezés alapján is
biztosított a kellő létszámú segítő. Ez a fajta lehetőség felmerült további 16
esetben is. A klasszikus válaszok gyakorisága alapján arra az eredményre
jutottunk, hogy az önkéntes toborzás eszközei között hasonló jelentőséggel bír
az online és sajtóhirdetés, az iskolákból, egyetemről történő toborzás és más
szervezet segítségének igénybevétele. A szervezetek egy jelentős része fogad
felsőoktatásból hallgatókat, akik szakmai gyakorlatukat teljesítik a
szervezetnél és/vagy szakdolgozat elkészítéséhez kérnek segítséget a
szervezetektől. Az is elhangzott, hogy bizonyos személyek azért vállalnak
önkéntes munkát, mert bár van végzettségük, de nincsen szakmai tapasztalatuk,
amelynek hiányában nem tudnak elhelyezkedni. Az önkéntes munkával szakmai
tapasztalatot is szereznek, amelyet önéletrajzukban feltüntetve nagyobb
sikerrel tudnak állásba kerülni. A kutatás során 6 interjúalanytól hangzott el
az, hogy más szervezetek révén jutnak önkéntesekhez. Ezek a szervezetek többségében
önkéntes centrumként is működnek, amelyeknek az a feladata, hogy az
önkénteseket kiajánlják azokhoz a szervezetekhez, ahol szükség van az önkéntes
munkájára. Az önkéntesek toborzásában szerepet játszik a munkaügyi központ is, mivel
a regisztrált álláskeresőknek egy plusz bevételi forrást jelent az ún.
foglalkoztatást helyettesítő támogatás, amelynek feltétele, hogy szerepeljen a munkaügyi
központ nyilvántartásában és legalább 30 órányi önkéntes munkát elvégezzen
regisztrált önkéntes fogadó szervezetben. Toborzási eszközként megjelentek még
a plakátok és a tagságban történő népszerűsítés.
A szervezet számára minden
szempontból megfelelő önkéntesek kiválasztásához a 22 szervezetből 15 alkalmaz
valamilyen kiválasztási eszközt, módszert. További 7 szervezet mindenkit
felvesz, aki bejelentkezik, hogy szeretné segíteni az egyesület munkáját. A
beérkezett jelentkezések alapján legtöbbször, azaz 12 esetben alkalmazzák a
szervezetek az elbeszélgetést, amely során motivációikról, tapasztalataikról és
az elvégezni kívánt feladatokkal kapcsolatos elképzeléseikről kérdezik a
jelentkezőket. A más szervezet vagy személy irányából érkező ajánlás szintén
fontos lehet az alkalmas önkéntes kiválasztásában, ezt 6 szervezet említi. Az
önkéntest keresők a kiválasztás során figyelik azt is, hogy ki milyen területen
rendelkezik már tapasztalattal, hogy annak megfelelő feladatokat tudnak-e majd
a szervezetben biztosítani. Utóbbi feltérképezését interjúk, önéletrajzok,
tesztek kitöltésével tudják megtenni. A szervezetek többségében a különféle
kiválasztási eszközök kombinálása figyelhető meg.
Az önkénteseket különféle feladatok ellátásába tudják bevonni a
szervezetek, annak függvényében, hogy milyen szervezeti profilokkal
rendelkeznek. Arra a kérdésünkre, hogy milyen feladatokra vették már igénybe önkéntes munkáját, az
interjúalanyok jelentős része a
szervezet alaptevékenységével összefüggő feladatokat, szolgáltatásokat (21
szervezet) említi, valamint a működtetésével, adminisztrációjával kapcsolatos
feladatokat (18 szervezet). A szervezet alapfeladatai között sokféle lehetőség
van a gyakorlat szerzésére, köztük oktatásszervezés, rendezvényszervezés,
véradások szervezése, táborokban, klubokban koordinátori feladatok, tanácsadás
szociális terülten stb.. A szervezetek számára még mindig nagy terhet jelent a
mindennapi adminisztráció (pl. postázás, fénymásolás, rendszerezés, iktatás
stb.) megoldása, amely feladatokba az önkénteseket nagy arányban vonják be. (7.
ábra)
7. ábra: Önkéntesek feladatai a szervezetekben A
válaszadók között 12 esetben adnak az önkénteseknek marketinggel, PR
tevékenységgel kapcsolatos feladatot, ide sorolva a honlapok frissítését,
szórólapozást, plakátok szerkesztését, rendezvényeken szóró ajándékok átadását
stb.. A szervezeti forrásteremtésbe 10 szervezet vonja be valamilyen módon a
segítőket. Néhány esetben bekapcsolódhatnak pályázatírásba, projektek
elszámolásába, forráskeresési feladatokba. Az egyéb feladatok között könnyebb
fizikai munkák, adománygyűjtés és gyermekfelügyelet jelentek meg. Problémát
jelent – főleg a szakmai gyakorlatra jelentkezők között – a rövid gyakorlati idő
eltöltése egy-egy szervezetben. A vezetők elmondása alapján sokszor azért
kapnak kisebb mértékben szakmai feladatot az önkéntesek a gyakorlatok alkalmával,
mert olyan rövid időt tudnak maradni, hogy az nem elegendő a betanításra és a
feladat elvégzésre. A feladatok jellegét befolyásolják az aktuálisan futó
projektek, rendezvények, képzések, tanácsadások, pályázati feladatok, amelybe
bekapcsolható az önkéntes.
Több szervezet úgy vélekedik, hogy
a saját szabadidejük terhére, a segítés puszta szándéka miatt önkéntes
feladatokat ellátó személyek fáradozásait valamilyen módon el kell ismerni és
motiválni. Ez különösképpen fontos azoknál a fiataloknál, akik a civil
szervezetekben szerzik első munkatapasztalataikat és a tényleges munkaerő-piaci
részvételüket meghatározhatja az, hogy a munkatapasztalat megszerzése milyen
élményként él bennük. Emiatt mind a 22 szervezet fontosnak tartja az önkéntesek motiválását, megtartását
különféle anyagi és nem anyagi jellegű ösztönzők alkalmazásával. A 2005. évi
önkéntes törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a közérdekű önkéntes
tevékenységéért jutalmat adhasson a szervezet az önkénteseknek. Ezzel az eszközzel
a megkérdezett szervezetek közül 14 szokott élni. A jutalom éves összege nem
haladhatja meg a kötelező legkisebb munkabér mindenkori havi összegének húsz
százalékát. Az ilyen formában
biztosított jutalom az önkéntesnek és a munkáltatónak is adómentes. (2005.
évi LXXXVIII. törvény) A költségtérítés
biztosítása is felmerül az egyes szervezetek gyakorlatában, ilyen például az
útiköltség térítése, étkezés biztosítása vagy éppen egy-egy tábor alkalmával a
díjmentes szállás és részvétel biztosítása a táborban való aktív részvételért.
(8. ábra)
8. ábra:
Az önkéntesek motiválásának eszközei, módszerei
A nem anyagi jellegű ösztönzők
között fontos szerepe van annak is, hogy az önkéntes értelmes feladatot
végezhet, amely mindamellett, hogy hasznos másoknak, önmaga számára is érdekes,
változatos és építő jellegű. Ennek a lehetőségét 9 szervezet alkalmazza.
Jelentős motivációs tényezőként hat a jó légkör is, arra hogy az emberek
szívesen és odaadással dolgozzanak mások javára. Az önkéntesek fáradozásait 5
szervezet közös szabadidő eltöltésével is tudja honorálni, mint például a
munkatársak és önkéntesek közös kirándulásai, vacsorái, ünneplései. Fontos
ösztönzőnek tartja 3 szervezet azt, ha biztosítja az önkéntesnek a
feladatválasztás szabadságát, vagy a kimondottan a munkatársak és önkéntesek
kölcsönös megismerkedését, a jó légkör kialakítását szolgáló csapatépítési
lehetőségeket. A bevont nonprofit szervezetek közül két esetben került
említésre az, hogy éppen aktuálisan zajló képzéseikbe bekapacsolódhatnak és
tanúsítványt szerezhetnek az önkénteseik, amennyiben ez a lehetőség érdekli
őket. A fiatal önkéntesek esetében kiemelkedő motivációs erőként hat a nyári
fesztiválokon való részvétel lehetősége. „A
fesztiválon való részvétel elég motiváló. Véges számú jegyet szoktunk kapni,
olyan 6-8 jegyet, és abból 2-3-4 jut az önkénteseknek. Azoknak az önkénteseknek
adjuk, akik a legtöbbet tudtak segíteni, a leghatékonyabb volt a munkájuk.”
Elmondásuk alapján a szervezetek
törekednek arra, hogy önkénteseiket megtartsák, amiatt mert jól beváltak vagy
például stratégiai szerepük van az utánpótlás nevelésben. Természetesen a
folyamatosan cserélődő önkéntes állománynak is van előnye, ilyen például az új
kapcsolat, ismertség szerzése, az ötletek, lehetőségek bevonzása.
A kutatásba bekapcsolt szervezetek az
önkéntesek, gyakornokok alkalmazásának előnyeit és hátrányait is látják a saját
szervezetük életében, amelyek mérlegelését folyamatosan megteszik, amikor
önkénteseket fogadnak egy-egy tevékenység ellátására. Teszik ezt azért, hogy
megállapíthassák, hogy egy-egy önkéntes megismertetése a szervezettel, a betanítására
fordított idő és az ittléte alatt végzett feladatok mennyiben kompenzálják
egymást. Kivétel nélkül minden megkérdezett szervezet azt mondta, hogy a plusz
munkaerőhöz jutás az egyik legnagyobb előnye önkéntes alkalmazásának, további
11 szervezettől hallottuk azt, hogy általuk több feladatot is tudnak vállalni,
mint amennyit a főállású munkatársak meg tudnának csinálni, ez pedig a
szervezet épülését szolgálja. Az önkéntesek részéről társadalmi
felelősségvállalást jelent a civil szervezetekben végzett munka és új
lendületet, szemléletet hozhat a szervezet életébe az önkéntes – véli ezt 8-8
szervezet. Mindezek mellett az utánpótlás biztosításával is pozitív hozadékot
jelent 3 szervezet véleménye alapján, és 1 szervezet válasza alapján új
célcsoportot kapcsolhat be a szervezetbe. Utóbbi alatt azt értették, hogy az
önkéntes barátai, ismeretségi köre révén a szervezet tevékenységeinek újabb
résztvevőit jelenthetik ezek az emberek. (9. ábra)
9. ábra:
Önkéntesek alkalmazásának előnyei, hátrányai
A sok-sok előny mellett láthatóak
az önkéntesség nehézségei is, ilyen például a mind a 22 alany által megnevezett
adminisztrációs teher, amely onnantól kezdve, hogy önkéntes szerződés alapján
foglalkoztat valaki, megfigyelhető. A tapasztalathiány 10 szervezet szerint
jelent nehézséget, amely együtt jár azzal, hogy szakmai feladatokat kisebb
arányban lehet rájuk bízni és a munkatársaknak is több időráfordítást jelent az
önkéntes felkészítése, betanítása. Azokban az esetekben, ahol az önkéntes
munkavégzés egyik célja a gyakorlat, munkatapasztalat megszerzése, ott ez folyamatosan
jelen lévő probléma marad. Ezzel van összefüggésben a már említett
többletfeladat a munkatársaknak, amelyet 9 alkalommal neveztek meg. A
korlátozott elvárások és visszaélési problémák kevesebb alkalommal (összesen 5
említésssel) ugyan, de jelentkeztek a válaszok között.
A vizsgált szerveztek humánerőforrás menedzsmentje
A
humánerőforrás menedzsment főbb területeinek (vö. Bakacsi 2004) vizsgálata
során az alábbiakat vizsgáltuk a kutatásunkban: munkakör kialakítása, toborzás,
kiválasztás, motiválás, karriertervezés, képzés.
A
szervezetben dolgozók munkakörének kialakítása során leginkább a
végzettségüket veszik figyelembe, ez a válasz 24 szervezet felől érkezett.
Meghatározó emellett a tapasztalat is, 16 szervezet szerint fontos hogy milyen
munka- és szakmai tapasztalattal rendelkezik az egyén. A szervezetnél eltöltött
idő kevésbé határozza meg a munkatársak munkakörének tartalmát, a pályázatokban
elvártak azonban sokkal inkább. A megkérdezett 31 szervezet közül 12 esetben a
munkakör tartalmát az befolyásolja, hogy abban a projektben, amelyből a
munkatárs bére finanszírozásra kerül, milyen feladatok lesznek dominánsak, nem
pedig a szervezeti működésben betöltött szerepe (pl. felnőttképzési vezető). Ez
azt is jelenti, hogy a munkatársak munkakörének megnevezése bizonyos
időközönként változik és az éppen aktuális munkakörébe a projektben felvállalt
feladatain túl (pl. tanácsadások szervezése és tartása) belekerül az egyéb
szervezeti feladat (pl. PR, marketing biztosítása) is. A munkaköri feladatokat
29 szervezet munkaköri leírásban rögzíti és mindössze 2 szervezet nem vezet
ilyen dokumentumot. Az egyenletes munkaterhelésre 20 szervezet törekszik,
amelyben már a munkakör kialakításának is szerepe van. Mindemellett az
egyenletesebb terhelés megvalósulása érdekében a szervezetek odafigyelnek a
feladatok nehézség szerinti megosztására és a munkatársak különböző mértékű
teherbírására is. Segítik egymást a munkatársak azzal, hogy ha valakinek több
feladata gyűlt össze, akkor besegítenek egymásnak és ez kölcsönösen működik.
Ehhez persze az szükséges, hogy egy szervezetben minél többen értsenek a másik
munkájához, hogy igény esetén segíthessenek vagy akár helyettesítsék is.
A toborzási
és kiválasztási eszközök ismerete és alkalmazása az interjúk alapján jelen
van a nonprofit szervezeteknél is, még ha ritkábban vagy kisebb mértékben kell
is azt alkalmazniuk. Történik mindez azért, mert a szervezetekben viszonylag
alacsony szintű a fluktuáció, és az egy évben szükséges plusz munkaerő igény (pl.
a megnövekedett szervezeti feladatok révén) viszonylag alacsony szintű a
forráshiány miatt. A toborzás nagyobb mértében jelenik meg az alkalmi jelleggel
a szervezetben feladatot ellátó szakemberek között, mint például oktatók,
előadók, tanácsadók stb.. Toborzási eszközöket a szervezetek 100%-a alkalmaz
valamilyen módon. A hiányzó munkaerő megszerzésére a szervezetek túlnyomó része
először ismerettségi körben, tagságban vagy a korábbi munkahelyeken megismert
személyek körében néz körül, ezeknek a módszereknek az alkalmazása összesen 36
alkalommal hangzott el (több válasz megadhatósága miatt). (10. ábra)
10. ábra: Munkaerő toborzásának
eszközei
A saját
vagy más honlapon és a nyomtatott sajtóban történő hirdetést 11 szervezet
alkalmazta már. A munkaügyi központ által történő toborzás és az ajánlások
10-10 szervezet esetében jelentenek már alkalmazott csatornát. Ami a civil
szféra sajátosságát jelenti munkaerőpótlás szempontjából, az az önkéntesek
köréből történő felvétel. Az eddigi gyakorlatuk alapján már
9 szervezet esetében vált önkéntesből munkatárs. Ez a sikeres kiválasztást és a
beillesztési folyamatot is megkönnyíti, hiszen az új kolléga már ismeri a
szervezetet és a munkatársakat, a korábbi munkabírása, munkatapasztalata,
személyisége és egyéni készségei pedig garanciát nyújtanak a munkakör
feladatainak eredményes és színvonalas elvégzésre.
A
szervezetek közül 26 alkalmaz kiválasztási módszereket és eszközöket.
Klasszikus kiválasztási forma az önéletrajz kérése és az interjú, ezt 22
szervezet fontosnak véli. A kiválasztásban fontos szerepet tulajdonítanak az ajánlásnak:
11 szervezet jelezte azt, hogy a referenciákat vagy a más szervezetek,
személyek általi ajánlásokat fontosnak tartják a kiválasztás folyamatában. A
próbamunka vagy a motivációs levél kisebb jelentőséggel bír az eszközök,
módszerek között. A szervezetek a kiválasztásban legalább két eszközt
alkalmaznak, amelyeknél a leggyakoribb kombináció a szakmai önéletrajz és személyes
elbeszélgetés párosa. Bizonyos esetekben pedig kisebb gyakorlatok, ún.
próbafeladatok elvégzésére is sor kerülhet az interjú keretében, mint ahogyan
az alábbi példa is mutatja: „A beérkező
kb. 30 önéletrajz közül 10-12 jelentkezőt hívtunk be a személyes interjúra, és
a személyes benyomások alapján választottuk ki azt a 3 főt, akit megkértünk:
írják le 1-2 oldalban, hogyan látják eljövendő szerepüket a szervezetnél és a
feladatellátásban az interjú alkalmával megkapott szervezeti dokumentumok
alapján.”
A
toborzási és kiválasztási eszközök alkalmazása azért is alacsonyabb mértékű a
már említett okok mellett, mert a szervezeteknek már kialakult az a stabil, nem
főállású szakember gárdája, akikre minden esetben alapozzák a már meglévő
tevékenységeiket, az újakat pedig úgy igyekszenek kialakítani, hogy a már
meglévő háttérbázisból tudjanak válogatni. Az alacsony szintű fluktuációnak egy
lehetséges okát jelenti az elhangzottak alapján, hogy a munkatársak szeretnek a
civil szférában dolgozni az emberléptékűsége és emberközpontúsága, valamint a
rugalmas munkaidő megvalósulása miatt is. Nonprofit szervezeti körben is
működnek az alkalmazottak megbecsülését és ösztönzését kifejező motivációs
eszközök. Alkalmazását 30 szervezet említette, egy kevésbé tartja ezt
fontosnak. Az ösztönzők között több a forprofit szférában elterjedt, és néhány
ezen a területen kisebb mértékben megjelenő eszköz van. (11. ábra)
11. ábra: Motivációs eszközök a vizsgált civil
szervezetekben
A nem
közvetlen módon anyagi elismeréssel járó eszközök a leggyakoribbak, mint
például a közös étkezések, kirándulások, általában véve a közösségi együttlétet
biztosító lehetőségek. A közvetlenül anyagi ösztönzők, mint az év végi jutalom,
cafetéria kevesebb szervezetnél jelennek meg. Ez nem azt jelenti, hogy ezek a
szervezetek kevésbé tartanák ezeket fontosnak, hanem többségében anyagi
helyzetük nem teszi lehetővé biztosításukat. Feltűnően sok szervezet alkalmazza
az ösztönzés részeként a konferenciákon, képzéseken való részvétel lehetőségét,
ezzel is mutatva azt, hogy a számukra fontos a munkatársak szakmai fejlődése és
ehhez forrást, időt is áldoznak. Ez akkreditált felnőttképzési szervezeteknél
elvárható, általában a szervezetek minőségbiztosítási rendszerének része. A
nonprofit szervezetek jellemzője, hogy tagjaikat és munkatársaikat valamiféle
közös érdeklődés, érdek köti össze, olyan emberek csoportját alkotják, akik
szívesen működnek együtt és dolgoznak közösen. Ennél fogva jelentkezik nagyobb
mértékben a közösségi alkalmak létének igénye. A motivációs eszközök között
eseti jelleggel hangzottak el: a szülinapok megünneplései, ruhapénz, fizetés
emelése, közös családi programok, útiköltség térítése, közösség előtti dicséret,
prémium és ajándékcsomag eszközei is. Megkérdeztük, hogy az említettek közül
melyiket tartják a leghatékonyabbnak és az esetek jelentős százalékában a jó
légkör, a közösségi együttlétekkel kapcsolatos motivációk kerültek
felsorolásra.
A tudatos karriertervezés jelenségével összesen 5 szervezet esetében találkoztunk, de valamilyen humánfejlesztési tervvel legalább írásban rendelkeznek a szervezetek. Ez betudható annak, hogy felnőttképzési intézményakkreditációval rendelkező szervezetek révén humánerőforrás tervvel és továbbképzési tervvel rendelkezniük kell a felnőttképzési törvény (2001. évi CI. törvény) alapján. Bevallásuk szerint mind a 31 szervezet igyekszik biztosítani a munkatársak számára az egyéni fejlődés lehetőségét. Ennek legelterjedtebb eszközeként a rövidebb-hosszabb idejű képzéseken (28 szervezet) és szakmai konferenciákon (20 szervezet) való részvételt emelték ki. A képzések nem csak a szakmai tudás bővülését jelentik jó pár munkatárs esetében, hanem az önmegvalósítást is, amely egyre gyakoribb igényként jelentkezik: „Lehetőség van projektek kidolgozásába bekapcsolódni, ahol saját képzését beépítheti és elképzeléseit megvalósíthatja. Egyesületünknek célja, hogy innovatív, újító, mozgékony emberek dolgozzanak benne, ne szigorúan leszabályozott keretek között működjünk.” A lehetőségek között az egyéni felelősségi körök bővítése is elhangzott, amely azt jelenti, hogy kellő tapasztalat és szervezetnél eltöltött idő esetén a foglalkoztatottak feladatköre – és ezzel több esetben a felelősségi köre is – bővülhet. A hatáskör bővülése szintén ezzel összefüggésben jelenik meg 11 válaszadónál. |