Pete Nikoletta – Dr. Juhász Erika: Az Észak-Alföldi régió civil akkreditált felnőttképzési szervezeteinek humán erőforrás kapacitási vizsgálata a statisztikák mentén DOI SZÁM: Felvezetés
A civil szektor elméleti és statisztikai
jellemzését, az azzal kapcsolatos szakirodalmi és kutatási forrásokat
áttekintve a kutatócsoportunk a szektor humán erőforrás gazdálkodásának
tesztelésére egy szűkített mintán empirikus kutatásra vállalkozott. Ebben
tematikailag a kutatócsoporthoz közelebb álló, felnőttképzési célú szervezetek
vizsgálatát választottuk, amelyek közül a nagyobb szervezetek életében
figyelhetők meg összetettebb humán erőforrás gazdálkodási szempontok, így
közülük az akkreditált felnőttképzési szervezetek vizsgálata tűnt ésszerűnek. A
hazai felnőttképzésben résztvevő intézményeket több szempontból
csoportosíthatjuk: formalizáltságuk, fenntartóik vagy éppen aszerint, hogy
iskolarendszerben vagy iskolarendszeren kívül valósítják-e meg képzéseiket.
Jelen esetben a fenntartók általi megkülönböztetés a releváns, ahol szétválaszthatók
az állami, közszolgálati (pl. könyvtár, középiskola), piaci vagy
profitorientált (pl. felnőttképzési vállalkozások) és a civil (pl. egyesületek,
népfőiskolák) fenntartók (v.ö. Zrinszky 1996; Juhász 2009). Az előző
tanulmányok tanulságai alapján azt kívántuk vizsgálni, hogy milyen okok
eredményezik azt, hogy térségünkben, az Észak-Alföldi régióban a felnőttképzés
területén a civil szervezetek kiemelkednek az országos mintából. Keressük a
választ arra, hogy milyen jellemzőkkel bír ez a szektor a régióban, amelyek
révén ilyen mértékben megerősítette a társadalmi-gazdasági, vidékfejlesztési
szerepét a térségben. Erre a kutatási kérdésre építve választottuk ki
az empirikus kutatásunk mintáját. A kiválasztás alapját jelentette az akkreditált
felnőttképzési intézmények leválogatása a térségben, majd ezek közül a civil
szervezetek kiválasztása. Az akkreditált
felnőttképzési szervezeteket a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Szakképzési és
Felnőttképzési Igazgatóságának hivatalos és nyilvános adatbázisában lelhetjük
fel. Ez alapján az összes akkreditált felnőttképzési intézményt tekintve – az
empirikus kutatás kezdetén – 2012. 09. 01-én Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 97
db, Hajdú-Bihar megyében 89 db és Jász-Nagykun-Szolnok megyében 35 db, összesen
221 db szervezetet találhatunk. (NMH SzFI 2012) Ezek közül a civil szervezeteket manuálisan kellett
leválogatnunk, amelynél a szervezetek jogi formáját áttekintve a 2011. évi
CLXXV. számú civil törvény alapján civil szervezetnek minősülőket kerestük ki.
Ezek eloszlása hasonló, de nem teljesen azonos sorrendű a megyénkénti
akkreditált felnőttképzőkkel: 24 db Hajdú-Bihar megyében, 20 db
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében és 8 db Jász-Nagykun-Szolnok megyében
található, így összesen 52 db civil szervezetet találunk a 221 db akkreditált
felnőttképzési szervezet körében. Ez már önmagában is jelentős tény: majdnem
minden negyedik (pontosan 23,5%) akkreditált szervezet a civil szervezetek
körébe tartozik a régióban, ami az országos átlaghoz képest (ami 14%) kimagasló
érték. (v.ö. Juhász 2008) A nonprofit szervezeteket jellegük szerint
három típusba soroljuk. Klasszikus civil szervezetnek (1) tekintjük a
magánalapítványokat és az egyesületeket; az érdekképviseletek csoportjába (2)
tartoznak a köztestületek, szakszervezetek, szakmai munkáltatói érdekképviseletek
és az egyesülések; az egyéb nonprofit szervezetekhez (3) pedig a
közalapítványokat és a nonprofit gazdasági társaságokat soroljuk. (Nagy –
Sebestény 2010) Az 52 szervezetből álló mintánkat megvizsgálva láthatóvá vált,
hogy a szakirodalomban megfogalmazott rétegződés itt is erőteljes: megjelennek
a mintában a nagy bevétellel rendelkező nonprofit gazdasági társaságok, amelyek
az állam által a civil szektornak juttatott támogatások 67%-át kapják meg.
(Nagy – Sebestyén 2010) Átgondolva ezt a tényezőt, úgy döntöttünk, hogy ezek a
szervezetek a klasszikus és érdekképviseleti civil szervezetektől, de még a
közalapítványoktól is jelentős mértékben eltérnek, nagy bennük az állami
szerepvállalás, így mintában maradásuk jelentősen torzítaná az eredményeket. (v.ö.
Bartal – Nagy – Sebestény 2011) Így a mintából ezt az összesen 10 szervezetet
kivettük, így az empirikus mintánkban
maradt 42 szervezet közül 22 db Hajdú-Bihar megyében, 15 db
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében és 5 db Jász-Nagykun-Szolnok megyében működik.
Az előző csoportosítás (l. Nagy – Sebestény 2010) alapján közülük klasszikus
civil 36 db szervezet, érdekképviselet 3 db, és az egyéb nonprofit szervezet
kategóriából közalapítvány 3 db. A következőkben ennek a 42 szervezetnek a fő
jellemzőit vizsgáljuk meg a KSH statisztikáik, az Országos Bírósági Hivatal
adatai (elsősorban közhasznúsági jelentések és alapadatok) és a honlapjaikon
fellelhető anyagok alapján.
Az
Észak-Alföldi régió civil akkreditált felnőttképzési szervezeteinek jellemzői a
statisztikák alapján
A kutatásba bevont szervezetek településméret szerinti jellemzésénél
kiugró adat, hogy 35 db található valamely megyeszékhelyen, csak 5 db ettől
eltérő városban és mindössze 2 db községben. Ez az összetétel is reprezentálja
az országos statisztikákat, amely szerint az akkreditációval rendelkező intézmények
megyeszékhelyekre, illetve városokba koncentrálódnak. Ennek a főbb okai a jobb
infrastrukturális helyzetben, a könnyebb megközelíthetőségben és a nagyobb
lakosságszámban lelhetők fel. (l. Farkas et al. 2012, Juhász 2007) A kutatási mintaként kiválasztott szervezeteket
vizsgálhatjuk főtevékenységük
szerint is, amelyben feltűnő, hogy a szociális célú civil szervezetek vannak
legnagyobb arányban. Az őket követő oktatási célú civilek hangsúlya érthető,
hiszen akkreditált felnőttképzési tevékenységet folytató szervezeteket
vizsgálunk. Meglepő viszont összességében az, hogy a minta még negyede sem
elsődleges tevékenységeként választja az oktatást, hiába akkreditált
felnőttképzési szervezetek. (1. ábra)
1. ábra:
A vizsgált szervezetek megoszlása főtevékenység szerint
A szociális, oktatási és kulturális célú
civilek az Észak-Alföldi régió 2010. évi statisztikai adatai alapján is hangsúlyosak.
A bejegyzett 7.562 db civil szervezet 15%-a oktatási, 10,8%-a kulturális és
9,6%-a szociális tevékenységet nevez meg főtevékenységének (KSH 2012a). A
górcső alá vont szervezetek között a szociális, oktatási, kulturális és
szakmai-gazdasági érdekképviseleti szervezetek dominálnak, a teljes minta 88%-t
jelentik. A szociális szervezetek körében véleményünk szerint két tényező miatt
válik erőteljessé a felnőttképzési tevékenység. Egyrészt azért, mert egyre
nagyobb az elvárás a munkatársak kötelező szakmai továbbképzése terén, amelyben
jelenleg a szociális, illetőleg a gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet
végző személyek továbbképzésekben való részvételre kötelezettek, és adott
időszak alatt (5 év) meghatározott ún. kreditpontokat kell gyűjteniük képzési
részvétellel (lásd. 9/2000. (VIII. 4.)
SzCsM rendelet a személyes
gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról). Az
intézményakkreditációt megszerzett szociális profilú civilek így nagymértékben
bekapcsolódnak saját és/vagy más szervezetek munkatársai szakmai
továbbképzésének szervezésébe és megvalósításába. A másik fontos ok pedig az,
hogy a szociális célú szervezetek elsősorban a hátrányos helyzetű lakossággal foglalkoznak,
akik körében sok esetben alacsony az iskolázottság, hiányoznak a
munkaerő-piacon jól eladható végzettségeik, amelyeket az intézmények kiemelt
projektekben (pl. TÁMOP projektek) lefolytatott képzésekkel kívánnak pótolni. A
kulturális tevékenységet végző intézményakkreditált civilek jelentős aránya a
mintában azzal magyarázható, hogy ezek a szervezetek részt vesznek a kulturális
szakemberek szakmai továbbképzéseinek szervezésében, amelyre szintén van igény,
hiszen az 1/2000. (I. 14.) NKÖM rendelet a kulturális szakemberek szervezett
képzési rendszeréről, követelményeiről és a képzés finanszírozásáról is ezt
szorgalmazza. A szakemberek továbbképzései mellett a hátrányos helyzetű
célcsoportok képzése itt is megjelenik, de itt elsősorban kompetenciafejlesztő
képzések (pl. digitális írástudás, kulcskompetencia fejlesztő képzési program),
valamint különféle hobbitevékenységhez kötődő rövid tanfolyami képzések (pl.
virágkötészeti vagy fazekas tanfolyam) formájában. Ezeknél szintén nagyarányú a
TÁMOP projektekben megvalósított képzési program.
A vizsgált szervezeteknek a szervezeti formája jogi szempontból négy
kategóriára oszlik. A társadalmi szervezetek (zömében egyesületek) vannak
többségben, ebbe a típusba tartozik 30 nonprofit szervezet. A további 12 db
szervezet között 6 db alapítványi, 3 db közalapítványi, 3 db egyesülés formában
működőt találunk.
A mintába került szervezetek alapítási időpontja elég vegyes,
azonban néhány tendencia kirajzolódik belőle. A rendszerváltás előtti múlttal
rendelkező szervezeteknek számítanak a felnőttképző civilek között a Tudományos
Ismeretterjesztő Társulatok (TIT), a népfőiskolák és a Vöröskereszt
szervezetei, így a rendszerváltást követően az 1989. évi II. törvény az egyesülési jogról alapján a mintánkban
levők közül létrejött 18 szervezet közül ők kezdeményezték elsőkként a jogi
személlyé válásukat. (Jelenleg érvényes: 2011.
évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a
civil szervezetek működéséről és támogatásáról.) A következő alapítási
hullám az 1997. évi CLVI. törvény a
közhasznú szervezetekről megjelenéséhez köthető (jelenleg hatályos: lásd
előbbi hivatkozott törvény), amelyet követően újabb 9 szervezet jött létre a
vizsgáltak közül, majd a harmadik alapítási hullám pedig a 2004-es évtől
számítható, amikor az EU-s csatlakozással új lehetőségek nyíltak a civil
szervezetek számára – többek között a növekvő pályázati lehetőségek és így a
stabilabb forrásteremtés révén –, így ekkortól újabb 15 szervezet alakult a
minta szervezetei közül.
A civil szervezetek között közhasznúság szempontjából jelenleg még három típust különítünk el
a nem közhasznú, a közhasznú és a kiemelkedően közhasznú szervezeti
kategóriákat. Hazánkban a bejegyzett szervezetek 55%-a, tehát több mint a fele
közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú minősítéssel rendelkezik, amely érték az
Észak-Alföldi régiót vizsgálva még magasabb: 61%-os értéket takar. (KSH 2012a) Közhasznúsági
fokozat szerint a vizsgált szervezetek között 20 szervezet közhasznú, 17
kiemelkedően közhasznú és 5 nem rendelkezik ilyen minősítéssel, így itt a 42 db
szervezet 88%-a rendelkezik közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú minősítéssel.
A 2011-ben életbe lépett civil törvénnyel átalakul a közhasznúság
megszerzésének feltételrendszere és a közhasznúság egyfokozatúvá válik, azaz
közhasznú és nem közhasznú szervezetekről beszélhetünk. Ezek alapján a
szervezeteknek 2014. május elsejéig újra kérelmezniük kell a közhasznú
megkülönböztetést, ez országos szinten a 2010-es statisztikák alapján közel 37
ezer szervezetet érint. A közhasznú státusz megőrzésének és elnyerésének
alapfeltétele, hogy a nonprofit szervezet olyan tevékenységet lásson el, amely
bizonyos állami vagy önkormányzati feladattal azonos, azaz közfeladatellátásnak
minősül. Fontos kiemelni, azt hogy a jogszabály alapján nem szükséges közvetlen
módon közfeladat ellátása. Közhasznú tevékenységnek minősülnek azok a
tevékenységek is, amelyek közvetetten szolgálják az adott közfeladat ellátását.
Mindemellett nehéz azt meghatározni, hogy mi minősülhet közvetett
feladatellátásnak, hiszen ez elég tág kategória, amelynek megállapítása csak
egyedi vizsgálat alapján történhet. A
Civil törvény a már említett közfeladat ellátáson túl további három feltételt
támaszt a 32.§-ban a közhasznú státusz eléréséhez, amelyeket folyamatosan
teljesíteni kell a közhasznú jogállás megőrzése érdekében. Az egyik feltétel,
hogy járuljon hozzá a társadalom és az egyén közös szükségleteinek
kielégítéséhez, amelyhez szükséges, hogy a tagságon túl más személyeknek is
elérhetővé tegye szolgáltatásait. Mindemellett megfelelő erőforrásokkal bírjon,
tehát az évi átlagos bevétele haladja meg az egymillió forintot vagy két év
egybeszámított adózott eredménye ne legyen negatív vagy a személyi jellegű
ráfordításai érjék el az összes ráfordítás egynegyedét.
(Civil tv. 32. § (4) pont). A harmadik kívánalom pedig az, hogy rendelkezzen
megfelelő társadalmi támogatottsággal, amelynek megvalósulását a következő
három szempont valamelyikével bizonyíthatja a szervezet: - A szervezetnek kiutalt SZJA 1%-os
felajánlások összege eléri a
bevétel nélkül számított összes bevétel 2%-át. - A közhasznú tevékenység érdekében felmerült
költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét két év átlagában. - A szervezet közhasznú tevékenységeinek
ellátását két év átlagát véve legalább tíz önkéntes segíti a 2005. évi önkéntes
törvényben leírtaknak megfelelően. (Civil
tv. 32. § (5) pont) A közhasznúvá válás szigorodó feltételei nem
könnyítik meg az eddig közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú civilek életét.
Bizonyára számos olyan szervezet lesz közöttük, amely a feltételek valamelyikének
nem tud eleget tenni. Azok a szervezetek viszont, akik megszerzik a minősítést,
különféle kedvezmények igénybe vételére lesznek jogosultak. A kedvezmények
között elsődlegesen adókedvezmények és a közfeladatok ellátásért járó állami
támogatások jelennek meg. (lásd pl. Civil tv. 35. §) Az önkéntesség
különböző formákban ugyan, de minden történelmi korban jelen volt, így
mondhatjuk azt, hogy egyidős az emberiség történetével. A nonprofit szektorban
is a kezdetektől megfigyelhető önkéntesség a kutatás szempontjából sem
elhanyagolható, mert a szektor jelentős humánerőforrás bázisát adja. Az önkéntesség,
azaz a saját akaratból alkalmanként vagy rendszeresen a közjó érdekében,
ellenszolgáltatás nélkül végzett munka klasszikusan a civil szervezetek körében
megfigyelhető jelenség (Czike – Kuti, 2006). A közelmúltban több olyan esemény
történt, amely az országos civil adatokon is érezteti hatását. Az egyik
mérföldkő a 2005-ben megjelent 2005.
évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről, amely lehetővé tette
az önkénteseket foglalkoztató szervezetek nyilvántartásba vételét, azaz az
önkéntes fogadó szervezetté válást. A törvény több addigi anomáliát számolt
fel, így például jogilag is státuszt adott az önkénteseknek, valamint
megszüntette az önkéntesnek adott költségtérítés adó- és járulék
kötelezettségét (lásd előbb hivatkozott Önkéntes törvény). A civil.info.hu
oldalon található önkéntes adatbázis alapján válogattuk le a bejegyzett
önkéntes fogadó szervezeteket. A törvény megjelenését követően, 2005-ben volt
lehetőség először bejegyzésre, amely évben alacsony a mintában szereplő
szervezetek száma, országos szinten azonban meghatározó. Újabb bejegyzési hullám
2011-re tehető, amely az Önkéntesség Európai éve volt. Ez nem csak a
bejegyzések megemelkedett számában érezteti hatását, hanem azokban a pályázatokban,
rendezvényekben, kiadványokban, képzésekben és egyéb kezdeményezésekben is
megnyilvánul, amelyek az év témájához (önkéntesség) kapcsolódnak. A már
említett adatbázisban található nyilvántartás szerint a 42 db szervezetből 23 db
nyilvántartásba vett és 19 abban nem szereplő szervezet van. (2. ábra)
2. ábra:
Önkéntes fogadószervezeti bejelentkezés alakulása a szervezeteknél, 2005-2012.
A diagramban kimagasló érték látható 2011-ben,
amely összefüggésbe hozható a már említett Önkéntesség Európai éve akcióval.
Remélhetőleg az ettől az évtől elindult növekvő tendencia, amely 2012-ben
tovább fokozódik, folytatódni fog a következő években is. Mindezt várhatóan
erősíteni fogja a legkésőbb 2016. január 01. után kezdő érettségiző diákokra
már vonatkozó közösségi munka teljesítése, mint az érettségi megszerzésének
előfeltétele. (2011. évi CXC. törvény a
nemzeti köznevelésről) A köznevelési törvényben előírtak mellett az új civil
törvényben leírt közhasznúsági feltételek között is szerepel ezt a tendenciát
erősítő tényező: a két év átlagában legalább tíz közérdekű önkéntes
tevékenységet végző személy jelenléte a szervezet életében, akik az önkéntes törvény
alapján segítik a szervezet munkáját. (l. korábban hivatkozott Önkéntes tv.,
Civil tv.) Az önkéntesek foglalkoztatásával kapcsolatosan felmerülő előnyökről
és hátrányokról, az önkéntesek által ellátott feladatokról és motivációkról a
mélyebb empirikus kutatásunk során interjúban kérdeztük a szervezetek
képviselőit.
A kutatás során az intézményakkreditációval
rendelkező Észak-Alföldi régióban működő civil szervezetekre szűkítettük a
vizsgálati mintát, így egyértelmű vállalásunk, hogy a szervezetek megismerése
során a felnőttképzési tevékenységükre és az ehhez kapcsolódó felnőttképzési
szolgáltatásaikra is kitérünk. A felnőttképzések és szolgáltatások számának,
típusának megállapítására három, az interneten elérhető adatbázisra
támaszkodtunk. Ezek közül az egyik a Felnőttképzést Folytató Intézmények
Nyilvántartása (FINY), amely minden felnőttképzési nyilvántartási számmal
rendelkező szervezetnek a felnőttképzéseit és szolgáltatásait tartalmazza (finy.munka.hu).
A Nemzeti Munkaügyi Hivatal Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatósága korábban
hivatkozott honlapján a FAT (Felnőttképzési Akkreditáció) minősítéssel
rendelkező képzésekről kaptunk képet (www.nive.hu). Harmadrészt pedig a
Közművelődési Akkreditációs Bizottság (KAB) által akkreditált képzésekről az
Egységes Regionális Információs és Közművelődési Adatbázis nyújtott segítséget
(www.erikanet.hu). A 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről
előírja, hogy a képzésben résztvevők számára felnőttképzési szolgáltatások biztosítása kötelező, amelynek
igénybevétele a felnőtt tanuló döntésétől függ. A vizsgált szervezetek a
törvényi előírásnak megfelelően biztosítanak felnőttképzési szolgáltatásokat
is, minden szervezet legalább 2 db-ot. Összesen 9 szervezet nyújt 10 db vagy
annál több szolgáltatást is. Az intézmények által elérhető felnőttképzési
szolgáltatások között leggyakoribb az előzetes tudás mérése, valamint a képzés
elvégzését követő eredményes munkaerő-piaci elhelyezkedést elősegítő
álláskeresési technikákat megismertető, állásinterjú szituációra felkészítő,
munkavállaláshoz kötődő jogi tanácsadást biztosító szolgáltatások. Az adatbázisban található adatok alapján a vizsgált
szervezetek összesesen 2 469 db felnőttképzéssel
rendelkeznek (köztük általános, nyelvi, szakmai, OKJ-s szakmai képzések),
amelyek mennyisége intézményenként változó (3. ábra).
3. ábra: Bejelentett
felnőttképzések száma a szervezeteknél
A mintában gyakoribb a 100 db alatti
bejelentett felnőttképzéssel rendelkező szervezet a Munkaügyi Hivatal által
üzemeltett adatbázis (FINY) alapján. A gyakorlat szerint azonban a ténylegesen
legalább egy alkalommal beindított képzések száma sokkal kevesebb, mint amit az
adatbázisban láthatunk. Ennek egyik klasszikus oka, hogy a szervezetek jelentős
része azokat a képzéseket is bejelenti, amelyről úgy gondolja, hogy a jövőben valamikor
meg kívánja szervezni. Ezzel is költséget takarít meg, hiszen a képzések
nyilvántartásba vételi díját nem képzésenként, hanem bejelentésenként kell
megfizetnie a szervezeteknek. Másik gyakori oka a bejelentett képzések magas
számarányának, hogy a különféle megrendelésekre, pályázati projektekre és az
adott időpillanatban a piaci igényekre reagáló képzések indítása több esetben
egy képzési csoport erejéig valósulhat meg. Azok a képzések pedig, amelyek nyilvántartásba
kerülnek, csak az intézmények által benyújtott újabb eljárások keretében
törölhetőek.
Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk a
felnőttképzési szervezetek képzései palettájáról, a képzési típusok szerinti
hármas modellt használhatjuk: a képzések csoportosításánál a szakirodalmak és a
felnőttképzési törvény alapján megkülönböztetünk általános, nyelvi és szakmai
képzéseket. Az általános képzések
a személyiséget részlegesebben vagy teljesebben átfogó fejlesztő-szocializáló
hatásokban részesítik, ezért jellemzően pótló, kiegészítő és továbbképző
jellegűek. Szakképzés esetén
a szakműveltség-képzettség részlegesebb vagy teljesebb rendszerének nyújtásáról
beszélhetünk valamely szakterület tudásigényének különböző fokozatain, ezek a
képzések a személyiséget részlegesen, egy megadott irányba, korlátok között
fejlesztik (Csoma 2002 173-174). Az általános-, és szakképzés mellett külön
említhetjük a nyelvi képzéseket
(Farkas 2004 58), amelyet Csoma az általános képzések részeként említ abban az
esetben, ha nem szakosodnak valamely „szaknyelv” elsajátítására, azonban a
felnőttképzési törvényben és a jelen kutatásunkban is külön kategóriaként
kezeljük. A szervezetekben az általános képzések és szakmai képzések számaránya
egyértelműen magasan reprezentált a nyelvi képzésekkel szemben. A szervezetek
között 23 szervezetnek van legalább 1-10 db általános célú felnőttképzése,
további 14 szervezetnek pedig 10-nél több ilyen típusú képzése. A szakmai
képzések esetében a 42 szervezet közül 15 db szervezet képzési palettáján
jelenik meg 1-10 db közötti, míg további 7 db civil esetén 10-nél több képzés.
Ellentétben azzal, hogy a szervezetek közül mindösszesen 15 folytat egyáltalán
nyelvi képzést. (4. ábra)
4. ábra:
Felnőttképzések megoszlása a képzés típusa szerint a szervezeteknél
Mindez azt példázza, hogy a civil szféra nem
elsődlegesen az idegen nyelv tanítása terén erős, hanem sokkal inkább a
hátrányos helyzetű rétegek szakmai képzésében és a különféle
kompetenciafejlesztő, életminőséget és társadalmi beilleszkedést szolgáló
akkreditált felnőttképzésekben. Ilyenek például az álláskeresési készségeket
fejlesztő, mentálhigiénés és életvezetési, önmenedzselési kompetenciák
kibontakozását segítő képzési tartalmak (v.ö. Juhász 2008). Kimagaslóan erős a
szektor szakmai képzésekben, a szervezetek közül 13-nak van 50-nél több ebbe a
kategóriába tartozó képzése, ezt sem a nyelvi, sem pedig az általános képzések
terén nem tapasztalhatjuk. A szakmai képzések magasabb aránya a felnőttképzéssel
kapcsolatos hazai stratégiáknak és támogatásoknak is köszönhető: a kormányzat a
munkanélküliség kezelésének központi eszközeként tekint a képzésre, és ebben a
szakmaszerzést tekinti elsődlegesnek. Az Uniós stratégiák (pl. a Memorandum)
azonban azt hangsúlyozzák, hogy mit sem ér a szakmai végzettség, ha a felnőtt
általános kompetenciái, munkaerő-piaci képességei nem megfelelőek, ezért itt az
általános képzések szerepét hangsúlyozza, különösen az alacsony iskolázottságú
és halmozottan hátrányos célcsoportoknál. A szakmai képzések általában vett
magas száma több tényezőnek köszönhető. Ebből meghatározó, hogy szakmát,
végzettséget nyújt és ennél fogva népszerűbb a felnőtt tanulók körében, az
indítási feltételei is kedvezőbbek anyagi szempontból szemben az akkreditált,
nagyobb mértékben általános képzésekkel. A szakmai képzések legnagyobb arányát
ugyanis hazánkban az OKJ-s (Országos Képzési Jegyzékben szereplő) képzések
adják, amelyek tartalmát rendeletekkel szabályozzák, így külön akkreditáltatni
nem kell, hanem az adott képzéshez kapcsolódó szakmai és vizsgakövetelmények
(szvk) alapján kell tervezni és lefolytatni, így külön akkreditációs költsége
sincs. A Felnőttképzési Akkreditáló Testület
nyilvántartása alapján min. 1-3 db közötti akkreditált képzéssel bír a vizsgált
szervezetek közül 39, ezen belül 3 szervezetnek van 10-nél több FAT akkreditált képzése. A Közművelődési
Akkreditációs Bizottság a közművelődés területén dolgozó szakemberek
továbbképzéseinek akkreditálását végzi, ennél fogva kevésbé elterjedt a szociális,
gazdaságfejlesztési stb. célú szervezetek körében. A szervezetek között
mindösszesen 8-nak van legalább 1 db KAB
által akkreditált képzési programja, tehát célcsoportjaik között a
kulturális szakemberek kisebb arányban jelennek meg. Összességében elmondható
az, hogy a szervezetek által bejelentett képzések viszonylag alacsony száma
rendelkezik akkreditációval. Nem vizsgáltunk persze számos más törvény által
akkreditált (pl. Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs Testület) képzéseket, de
a jelenleg FAT és KAB akkreditációval rendelkező képzések száma az összes
bejelentett képzés között igen alacsony arányú. A Munkaügyi Hivatal adatbázisa
alapján a 42 szervezet összesen 2 469 bejelentett képzése közül összesen 207
rendelkezik KAB vagy FAT általi programakkreditációs tanúsítvánnyal, ez 8%-os
arányt jelent. Nincs akkreditált programja 3 darab szervezetnek, a
leggyakrabban 1 db, illetve 6-15 db közötti programakkreditált képzés szerepel
a nyilvántartásban. Egy 2011-ben készült, az akkreditált felnőttképzési
intézmények jellemzőit vizsgáló országos kutatás 297 db szervezetet tartalmazó
mintán vizsgálta a programakkreditációval rendelkező képzések számának
alakulását az egyes intézményekben. Ha ennek a kutatásnak az eredményeit vetjük
össze az általunk végzett felméréssel, akkor azt láthatjuk, hogy a kiugró
értékeket fedő kategóriák hasonlóképpen alakulnak a két mintában. Mindezek
alapján leírható, hogy rendkívül alacsony hazánkban az akkreditált képzések
száma, ami főként az OKJ-s képzések nagy arányának köszönhető. (Farkas et al.
2012:66) (5. ábra)
5. ábra:
Az akkreditált képzések száma a szervezeteknél
A civil szervezetek bevételeinek és kiadásainak
alakulása elemezhető a szervezetek által minden évben kötelezően készítendő
közhasznúsági jelentések alapján. A szervezetek bevételeinél a vizsgálat alapját a 2011. évi közhasznúsági jelentés
pénzügyi adatai jelentik, amelyeket a KSH által alkalmazott 5 kategóriába
soroltunk be. Az idei évtől kezdődően a szervezetek közhasznúsági jelentéseit a
területileg illetékes bíróságok számára is meg kellett küldjék a szervezetek,
amelyek így a www.birosag.hu oldalon hozzáférhetővé váltak. A
hivatkozott portálon 4 db szervezet ilyen típusú dokumentuma nem volt elérhető.
Ha a vizsgálatba bevont 38 szervezet bevételeit összevetjük a régiós adatokkal,
akkor azt tapasztaljuk, hogy fordított arányosság áll fent a két adatsor
között. (6. ábra)
6. ábra:
Bevételek nagysága a szervezeteknél A fordított arányosság azt jelzi, hogy a
megvizsgált szervezetek erős gazdasági háttérrel rendelkeznek a régióban. A
bevételek között pályázati, állami vagy önkormányzati és 1%-os felajánlások
jelennek meg elsődlegesen. A statisztikai adatok, a közhasznúsági jelentések áttanulmányozása
és az interjúk alkalmával is jól kirajzolódott az, hogy a nonprofit szektor
legerőteljesebb bevételeit jelentik a hazai, de különösképpen az EU-s pályázati források. Pályázatokból
származó bevétellel 2011-ben a vizsgáltak közül 27 szervezet rendelkezett,
amelyek közül 9 kisebb hazai pályázatokban 200.000 –
7. ábra:
Pályázati bevételek a szervezeteknél, 2011.
Az állami
vagy önkormányzati támogatás 16 szervezet pénzügyi mérlegében szerepel, közülük
7 szervezet esetén marad 5 millió forint alatt a támogatás, míg 9 szervezet
esetén meghaladja azt. Az 1%-os
személyi jövedelemadó felajánlásáért a legtöbb szervezet végez kampány
tevékenységet valamilyen formában. Az országosan ismert, kimagasló társadalmi támogatottsággal
rendelkező szervezetek – mint pl. a Magyar Vöröskereszt – évente több millió
forintnyi támogatást érnek el az 1%-okból. Helyi vagy megyei hatókörű
szervezetek elsődlegesen a saját térségük és célcsoportjaik körében
népszerűsítik az 1%-os felajánlás lehetőségét több-kevesebb sikerrel, amely kép
az összegben is megmutatkozik: 11 db szervezet részesült 100 ezer alatti
összegben és további 12 db szervezet 100 ezer forint feletti támogatási
összegben. Kimagasló bevétel csak két szervezet esetén látható, ahol az SZJA
1%-ból befolyt támogatás eléri a 10 millió forintot. Összesítve a különféle
bevételeket látható, hogy az éves bevétel a vizsgált szervezetek többségénél
eléri az 50 millió forintot, sőt esetenként meg is haladja azt.
Ahogy az a szervezetek gazdálkodásából kiderült,
jelentős az az összeg, amelyet pályázati
bevételek alapján realizálnak. Mindez Magyarország Európai Uniós
csatlakozását követően még inkább megerősödött azáltal, hogy megnyíltak nagyobb
mértékű pályázati források a hazai szervezetek számára. Ezeknek a forrásoknak a
megszerzésében az állami és profitorientált szervezetek mellett kezdetektől
jelen vannak a nonprofit szervezetek is. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség adatai
alapján 2004-2012. közötti időszakban a vizsgált szervezetek közül 28 nyert
legalább 1 db pályázatot, amely 66%-os arányt jelent a mintában. Ez a 28
szervezet összesen 98 db sikeres EU-s projektet hozott a régióba, ezáltal
összesen több mint négy milliárd (pontosan: 4.193.147.176) forinttal járult
hozzá a térség társadalmi, gazdasági fejlődéséhez. (Összesítés a www.nfu.hu
oldalon található pályázati eredmények alapján.) (8. ábra)
8. ábra:
Elnyert pályázatok összege a vizsgált szervezeteknél, 2004-2012.
A szervezetek gazdálkodásában fontos szerepet
játszanak a pályázati bevételek, egyre inkább a projektfinanszírozás figyelhető
meg. Az ilyen gazdálkodást folytató szervezetek életében különösen fontos a
folyamatos pályázatíró tevékenység és a legalább minden 2. évben elnyert
pályázat, mivel a pályázatok többsége 18-24 hónapos időtartamú. Vélhetően ezért
is látható az ábra alapján hogy a páratlan éveket alacsonyabb nyertes
projektszám jellemzi. Azok a szervezetek, akik kiesnek a
„pályázatírás-projektmegvalósítási ritmusból”, azok anyagi nehézségekkel
kerülnek szembe, emiatt humán és infrastrukturális feltételeikből fel kell
adniuk. Mindazonáltal a projektszemlélet elterjedése miatt a határozott idejű,
adott projektidőszakra szóló munkaszerződések is gyakoriak az ezen a területen
dolgozó személyek körében. A projektfinanszírozás további nehézsége általában
(és nem csak a civil szektorban) a határidők és kifizetések elhúzódása miatt
keletkező likviditási hiány, amelyet a szervezetek például tagi kölcsönökkel
vagy hitelfelvétellel orvosolnak. A szervezetek többsége kisebb mértékben képes
saját bevételeket realizálni, és megtalálni azokat a bevétel teremtő
tevékenységeket, amelyeket szolgáltatási alapon tud értékesíteni, felvéve a
versenyt akár a profitorientált szférával. Az EU-s projekttel rendelkező
intézmények közül 10 db 3-nál több projekttel rendelkezik, 5 szervezet –
amelyek egyben a legtőkeerősebbek is a szervezetek között – a 2004-2012 közötti
9 évben legalább 5 évben nyert min. 1-1 EU-s pályázati projektet. (9. ábra)
9. ábra:
Nyertes projektek számának alakulása szervezetenként, 2004-2012.
Mindezek a pályázati
bevételek kimagaslóak országos viszonylatban is a civil szektorban, és ebben
még nem is jelenik meg azoknak a projekteknek a bevételi aránya, amelyekben a
szervezetek szolgáltatóként jelennek meg – főként képzési tevékenységeikkel. Ez
a bevétel az alaptevékenységből származó bevételük része, amelynek bontását a
jelenlegi statisztikák nem tartalmazzák, így nehezen mérhető. Többek között a
szervezetek bizonytalan, és sok esetben nem elegendő anyagi forrása az oka
annak, hogy a civil szervezetek a fizetett, főállású humánerőforrás
szempontjából nem elég erősek országosan (v.ö. Bartal – Nagy – Sebestény 2011).
Annak ellenére, hogy kutatásunkban intézményakkreditációt megszerzett, tehát több
szempontból bizonyos minőségi szintet feltételező, piacképes tevékenységet
(képzést és mellette többségében más, főként szociális és kulturális
tevékenységet) folytató szervezetekről van szó, mégsem minden szervezetben
egyértelmű a főállású munkatárs szükségessége és így jelenléte. Az akkreditációs
eljárás és követelményrendszer részletes szabályairól szóló 24/2004. (VI. 22.)
FMM rendelet 1. számú melléklete előírja, hogy az akkreditált intézményeknek
legalább 1 fő képzési tevékenységért felelős vezetőt foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban, előírt végzettséggel és
gyakorlattal alkalmazni kell. Ez nem jelenti azt, hogy köteles lenne az
intézmény főállásban foglalkoztatni ennek a feladatnak az ellátására szakembert,
foglalkoztatásra irányuló jogviszony a megbízási vagy a vállalkozási szerződés
is. Emiatt lehetséges az, hogy intézményakkreditációval rendelkező szervezetekben
esetenként nincsen főállású munkatárs, amely jelen helyzetben 3 szervezetre
igaz. Jellemzően azonban a szervezetek rendelkeznek munkatársakkal, de
elsősorban 10 fő alatti főállású munkatárssal bírnak, 8 szervezetnél jelenik
meg a 10 fő feletti főállású foglalkoztatása. A legmagasabb foglalkoztatási
számadat egy 90 fős munkatársi gárdával rendelkező intézményben van a mintában.
Összegzés
A mintába választott 42 szervezet statisztikai
adatai, közhasznú eredményei alapján a kutatás második fázisára egy olyan
mintát kívánunk kialakítani, amely viszonylag egységes jellemzőkkel bír, és
amelyben a humán erőforrás gazdálkodás jól mérhető. Emiatt a
kutatásmódszertanban gyakran alkalmazott módszerrel a kutatási minta
„végleteit” levágjuk. Így kikerül a mintából 3 olyan szervezet, amely főállású
munkatárssal nem rendelkezik, mivel itt a humán erőforrás gazdálkodás során
belső munkatársakra nem támaszkodhatnak. A minta másik „végletét” képezi az az
5 szervezet, amelyek bár civil törvény szerint működnek, de jelentős állami
feladatellátás (kulturális vagy oktatási intézmény működtetése) és ehhez
kapcsolódó állami támogatás jellemzi a működésüket, ezért humán erőforrás
gazdálkodásuk több hasonlóságot mutat az állami szektorral, mint a civil
szektorral. Így a kutatás második fázisában alkalmazott mélyinterjúra 34 db
intézmény kértünk fel. Ebből 3 intézmény a vizsgálat időtartamában időhiányra
hivatkozva nem vállalta az interjút, vagy csak részleges adatokat
szolgáltatott, így a teljes körű mélyinterjút 31 szervezettel készítettük el.
A vizsgálat során, a 2012. 09. 01-ei mintavétel
lezárását követően újabb akkreditált felnőttképzési szervezetek jöttek létre a
civil szektorban az Észak-Alföldi régióban: Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 3,
Jász-Nagykun-Szolnok megyében 1 szervezet. Ezek a szervezetek már jelen
kutatásunkba nem kerülhettek bele.
Források
1/2000. (I. 14.) NKÖM
rendelet a kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről, követelményeiről
és a képzés finanszírozásáról 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről 2005. évi LXXXVIII.
törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről 2011. évi CLXXV.
törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil
szervezetek működéséről és támogatásáról 2011. évi CXC.
törvény a nemzeti köznevelésről 24/2004. (VI. 22.)
FMM rendelet az akkreditációs eljárás és követelményrendszer részletes
szabályairól 9/2000. (VIII. 4.)
SzCsM rendelet a személyes gondoskodást végző
személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról
Bartal Anna Mária –
Nagy Renáta – Sebestény István (2011): „Tények
és lehetőségek” a foglalkoztatás helyzete a magyar nonprofit szektorban.
Budapest, Civitalis Egyesület Czike Klára – Kuti Éva (2006): Önkéntesség, jótékonyság, társadalmi
integráció. Nonprofit Kutatócsoport és Önkéntes Központ Alapítvány,
Budapest Csoma Gyula (2002):
Szakképzés. In: Benedek András – Csoma Gyula – Harangi László (főszerk.): Felnőttoktatási és -képzési lexikon.
Budapest, OKI Kiadó, Szaktudás Kiadó Ház, 173-174. p. Európai Unió
Bizottsága (2001): Memorandum az egész
életen át tartó tanulásról. Brüsszel, Európai Unió Bizottsága Farkas Éva – Farkas Erika – Hangya Dóra –
Kovács Anett – Kulcsár Nárcisz – Leszkó Hajnalka (2012): Az akkreditált felnőttképzési intézmények működési jellemzői. SZTE
JGYPK, Szeged Farkas Éva (2004): Felnőttoktatás és -képzés Magyarországon.
Miskolc, Kolombusz Kkt. Juhász Erika (2007): Az élethosszig tartó
tanulás intézményi lehetőségei. In: T. Molnár Gizella – T.
Kiss Tamás (szerk.): A kultúraközvetítés
elmélete és gyakorlata. Szeged: SzTE, 230-236. p. Juhász Erika
(2008): A civil szervezetek szerepe a felnőttképzésben. In: Ráczné Horváth
Ágnes (szerk.): Civil szervezetek a
képviseleti demokráciában. Eger: EKF, 94-110. p. Juhász Erika (2009):
A felnőttképzés irányítási és intézményrendszere. In: Henczi Lajos (szerk): Felnőttoktató. Bp., Nemzeti
Tankönyvkiadó, 81-84. p. Központi Statisztikai
Hivatal (2012a): A nonprofit szektor szerepe a
régiókban. KSH, Budapest. Nagy Renáta – Sebestény István (2011): A
nonprofit szektor legfontosabb jellemzői 2010-ben. In: Statisztikai tükör, 90. szám, 1-3. p. Nemzeti Munkaügyi
Hivatal Szakképzési és Felnőttképzési Igazgatóság (NMH SzFI) (2012): Akkreditált felnőttképzési intézmények listája.
In: https://www.nive.hu/index.php?option=com_jumi&view=
application&fileid=4, letöltés ideje: 2012. 09. 01. Zrinszky,
László (1996): A felnőttképzés tudománya.
Bevezetés az andragógiába. (Bp.), OKKER Oktatási Iroda
|