Szoó Ilona: Esettanulmány a Magyar Vöröskereszt Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szervezetéről DOI SZÁM: I. A szervezet múltja A Magyar Vöröskereszt nagy történelmi múlttal és népes önkéntes segítő hálózattal rendelkező humanitárius szervezet. Megalakulásának éve 1881. Alapfeladatait jelenleg az 1993. évi XL. törvény és a Kongresszus által elfogadott Alapszabály határozza meg, amely alapszabály értelmében megyei szervezetei is önálló jogi személyként működnek. 1998. január 1-től kiemelten közhasznú fokozatba sorolta a bíróság. A szervezet alapelvei a következők: Emberiesség; Pártatlanság; Semlegesség; Függetlenség; Önkéntesség; Egység; Egyetemesség.
II. A szervezet jelene A Magyar Vöröskereszt Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Szervezetének tevékenysége Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egész területére
kiterjed. Főbb tevékenységeik közé sorolható az adománygyűjtés, a tagszervezés,
az eszmeterjesztés, a véradásszervezés, a világnapi perselyezés, a karácsonyi
akció, a képzések szervezése. Az Ifjúsági Vöröskereszt keretében vannak
bizonyos bázisiskoláik is, ahol fokozott figyelmet, sok energiát fordítanak
céljuk és programjaik megismertetésére, megszerettetésére. 1998 nyarán nyitotta
meg kapuit 30 férőhellyel a Vöröskereszt saját intézménye, az Anya-Gyermek
Segítőotthon Nyíregyházán. Továbbá Támogató szolgálatuk működik 2005 óta, amelynek
feladata a fogyatékkal élő személyek ellátásának biztosítása. Szintén
kiemelkedő még a Mentor Programjuk, mely a tartós munkanélküliekkel való
foglalkoztatásban nyújt segítséget. Mindezen feladatok mellett a szervezet felnőttképzési tevékenységet is végez. 2003-tól a CERTOP által tanúsított akkreditált felnőttképzési intézményként működnek. A Magyar Vöröskereszt Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szervezete Felnőttképzési Intézményének központja Nyíregyházán van. Szervezeti felépítésük szerint a megye hét városában vannak még irodáik, ahol egy-egy munkatársuk végzi a tanfolyamszervezői feladatokat. Szervezetük a felnőttképzési tevékenység területén minőségirányítási rendszert vezetett be és alkalmaz, amely megfelel az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvány követelményeinek. Képzéseik között egyaránt szerepelnek szakmai képzések, akkreditált saját fejlesztésű képzések, illetve egyéb, egészségügyi képzések is.
III. A szervezet humánerőforrás
sajátosságai Mindezeket a feladatokat, köszönhetően a sikeresen
megszervezett és hatékonyan együttműködő humánerőforrásuknak, színvonalasan el
tudják látni. A szervezetüknek egy nagyon sokszínű és felkészült munkaerő bázis
áll a rendelkezésére, amely 2011-ben 90 főállású alkalmazottat foglalt magába.
Egyaránt találhatóak náluk főállású, teljes munkaidőben dolgozó, és
részmunkaidős alkalmazottak, akik részben a nyíregyházi, részben a területi
szervezeteknél tevékenykednek, vagy a mentor programban dolgoznak, és még
természetesen ott vannak az Anya-Gyermek Segítőotthon munkatársai is. A humánerőforrásuk összetételét tekintve elmondható róluk,
hogy az alkalmazottaik 75%-a nő, a koreloszlásuk pedig jellemzően fele-fele
arányban 21-40, illetve 41-60 év közötti. A dolgozóik között magas arányban
találhatóak felsőfokú végzettségűek, mely végzettséget többen is az intézet
támogatásával szereztek meg. Akkreditált rehabilitációs foglalkoztatók révén
hátrányos helyzetű célcsoportokat is foglalkoztatnak, valamint van több olyan
munkatársuk, aki rokkant, illetve megváltozott munkaképességű. A munkatársak közötti hatékony együttműködés a megfelelően
kialakított munka- és kommunikációs rendszerüknek köszönhető. Rendszeresen
tartanak munkaértekezleteket, melyek során mindig megvitatásra kerülnek az
aktuális feladatok, és ahol van lehetőség megbeszélni az esetleges problémákat,
vagy a váratlan nehézségekre megoldást találni. Emellett – lehetőségükhöz
mérten – támogatják a kollégákat. Van, hogy ez pénzbeli jutalmazással történik,
és van, hogy egyéb módon, például kitűntetésekkel. A kellemes munkahelyi légkör
megteremtésében még nagy szerepe van az olyan közös rendezvényeknek is, mint
amilyen a karácsonyi parti. Ezek mellett igyekeznek támogatni a munkatársak
továbbtanulását is. Mindezeknek az eredményes megszervezéséhez, valamint
megvalósításához természetesen elengedhetetlen a humánerőforrás menedzsment
alapos ismerete. Ezzel a szervezetük is teljes mértékben tisztában van, amit
bizonyít az alábbi, az interjú során elhangzott mondat is: „Én azt gondolom, hogy egy civil szervezet
számára a humán erőforrás megléte, az létkérdés.”. Több dolgozójuk
rendelkezik ilyen irányú ismertekkel. Azonban azt is meg kell jegyezni, hogy a megfelelő humánerőforrás kapacitás megléte, és annak tudatos és megfelelő megszervezése mellett is számos nehézségbe ütközhet egy civil szervezet működtetése, fenntartása. A legnagyobb nehézségként a Vöröskereszt nyíregyházi szervezete a források megteremtését, és az ezért való küzdelmet említette. Az, hogy minden évben meglegyen a megfelelő finanszírozási háttér, hogy az alkalmazottak munkabérét ki lehessen fizetni, hogy a feladatokhoz meglegyenek a kellő összegek, az egy nagyon nehéz folyamat. Különösen erőt próbáló munka ez egy ilyen összetett tevékenységű karitatív szervezetnél, ahol olyan feladatokat is el kell látniuk, mint például az adománygyűjtés vagy vérgyűjtés, amelyeknek a megvalósításához számos ember és eszköz szükséges.
IV. A szervezetben magvalósuló
önkéntes tevékenység jellemzése A Magyar Vöröskereszt Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei
Szervezetének életében fontos szerepe van az önkéntesek segítőmunkájának. Egyrészt
egyértelműen mutatja az, hogy számuk a 2011-es évben meghaladta a 3000-et, amelyből
162-vel szerződéses formában működtek együtt, másrészt a szervezet
önkénteseinek hatékony munkáját bizonyítja az a számos rendezvény, amelyeket
nélkülük nem lehetett volna lebonyolítani. Az önkéntesek tevékenységét két
szempont szerint csoportosítják a szervezetnél. Folyamatos tevékenységet
végeznek, akik az alapszervezetekben funkciót töltenek be és tagszervezéssel,
adománygyűjtéssel, eszmeterjesztéssel foglalkoznak, vagy az ifjúsági
szervezeteikben látnak el feladatokat. Eseti tevékenységet végeznek, akik
véradással, perselyezéssel segítik a szervezet munkáját, valamint részt vesznek
a segélyakciókban, adományok gyűjtésében és kiosztásában, véradó ünnepségek
szervezésében, ifjúsági programok lebonyolításában és különböző nagyobb
rendezvények szervezésében. Önkénteseik munkája az alaptevékenységük mentén
jelent nélkülözhetetlen segítséget szervezetük számára. Az önkéntesek között egyaránt vannak fiatalok és idősebbek,
férfiak és nők, dolgozók, munkanélküliek és nyugdíjasok is. 2011-ben jelentősen
emelkedett az ifjúsági önkéntesek száma, amely köszönhető újabb bázisiskolák
belépésének és az itt szervezett programoknak, valamint az igen sikeres és
népszerű ifjúsági rendezvényeknek. Az önkéntesek mellett még meg kell említeni a szakmai
gyakorlatot végzőket is, hiszen ők sokat segítenek a szervezet működésében.
Több környező felsőoktatási intézményből is rendszeresen érkeznek hozzájuk
hallgatók különféle szakokról, és különböző időtartamot töltenek el náluk. A
szervezet szívesen segíti az ő tanulmányaikat ezáltal, hiszen lehetőséget
kapnak ezek a fiatalok, hogy betekinthessenek a szervezet működésébe, és részt
vehessenek a feladatok elvégzésében, ami által értékes szakmai tapasztalatokat
szerezhetnek. Mind az önkéntesek, mind pedig a szakmai gyakorlatosok alkalmazásának a szervezet részéről csupán előnyeit tapasztalják, amelyet nekem is több ízben említettek. Nagyra értékelik az általuk végzett munkát, és az ez általi segítséget. Legfőbb előnyének azt látják, hogy ott van sok értelmes, okos fiatal, akikkel megismertethetik a Vöröskeresztet és annak eszméit, akik ezeket majd elviszik magukkal, és továbbadják másoknak is. A másik nagyon lényeges dolognak azt tartják, hogy mindeközben megismertethetik velük a civil létet, egy civil szervezet működésének mindennapjait, és remélik, hogy ezáltal, amennyiben lehetőségük nyílik rá a jövőben, bátran bekapcsolódnak a civil szférába, és annak fejlődését elősegítik.
V. A szervezet szerepe és
hozzájárulása a térség
társadalmi-gazdasági fejlődéséhez A Szervezetnek – mivel egy
szociális, karitatív szervezet – kiemelkedő szerepe van a térség
gazdasági-társadalmi életében. Itt példaként említhető akár az Anya-Gyermek Segítőotthon, a Támogató szolgálatuk, vagy a
Mentor Programjuk. Kiemelkedő
tevékenységeik közé tartozik a perselyezés, a segélyakciók szervezése és
támogatása, az adománygyűjtés és kiosztás, illetve természetesen ide sorolhatóak
még az ifjúság körében végzett akcióik (például ifjúsági programok és
rendezvények szervezése). Különösen kimagasló a véradást szervező tevékenységük, amelyben a szervezet példaértékű munkát végez. Ehhez a feladathoz nagyon sok energia és idő, és talán még annál is több elkötelezett ember közreműködése szükséges. Mindennek a megszervezése magas szintű odafigyelést és precizitást igényel. A gyógyító munkában, a gyógyító munka támogatásában ennek a tevékenységnek az értéke óriási, és így ennek a feladatnak a megvalósítása hatalmas felelősséggel is jár.
VI. Az interjú során szerzett személyes benyomások,
tapasztalatok A Szervezet munkatársai igazán segítőkészek voltak. Több
munkatárssal, és általuk többféle területtel megismerkedhettünk. Mindannyian
nagyon kedvesek és figyelmesek voltak, készségesen segítették a szervezet
megismerésére irányuló szándékot. Érezhető volt rajtuk a szervezet iránti mérhetetlen
elkötelezettségük, amelyről az interjú során az interjúalany is több ízben
említést tett. Mindezek mellett különösen figyelemreméltó még az, ahogyan az
önkénteseket bevonják a szervezet életébe. Hiszen nem csupán elmondják nekik,
hogy mit kell tenniük, milyen feladatokat kell elvégezniük, hanem arra is
odafigyelnek, hogy ezek a fiatalok tisztában legyenek azzal, hogy miért is
végzik ezt a tevékenységet, mi ennek a célja, azaz hogy átérezzék, mennyire
fontosak ezek a feladatok, és mennyit segíthetnek elvégzésükkel.
Elérhetőségek: Székhely: 4400 Nyíregyháza, Malom utca 3. Telefonszám: 06/42/504-640, 310-320 E-mail: szabolcsszatmarberegmegye@voroskereszt.hu Web: www.szabolcsszatmarberegmegye.voroskereszt.hu Vezető neve: Szarkáné Kövi Márta megyei igazgató
|