Tóth Aliz: Esettanulmány a Forrás Lelki Segítők Egyesületéről DOI SZÁM: I. A szervezet
múltja A Forrás Lelki Segítők
Egyesület megalakulását a szervezet 12
tagjának – munkájuk során az iskolában, az óvodában, az egészségügy és a
szociális ellátás területén tapasztalt problémákkal kapcsolatos – közös
beszélgetése indította el 1989 tavaszán. Az Egyesület alapítását több
mint egyéves előkészítési folyamat előzte meg, amely részeként felkérték Teleki
Béla pasztorál-pszichológust, hogy heti rendszerességgel tartson felkészítést számukra a különböző segítői
munkával kapcsolatos témákról. Olyan ellátási formák bevezetését tervezték,
amelyek hozzájárulnak, hogy a lelki és egzisztenciális krízisben lévő emberek, családok
problémái ne mélyüljenek el annyira, hogy az egészségügy stigmatizáló hatása
érvényesülhessen. Könnyen elérhető szolgáltatások kialakítását célozták meg, ahol
a kliensek számára az anonimitás és a titoktartás biztosított. A Forrás Lelki Segítők Egyesülete 1990 júniusában alakult meg. Céljuk a
családok egészének való segítségnyújtás, kiemelt figyelmet fordítva a szenvedélybetegek és az addiktív
problémákkal küzdők ellátására. A szolgáltatásaik beindításához szükséges
alapvető eszközök beszerzését valamint az egyesületi tagok képzését pályázati
támogatásokból fedezték. Ezt követően 2006-ig folyamatos
fejlődés, feladat és tevékenységbővülés jellemzi az Egyesületet. 1992-ben a holland Stichting Katholieke Noden
Alapítvány támogatásával pszichoszociális konzultációs intézményt alakítanak ki
Forrás Tócóskerti Segítő Szolgálat néven. 1993-ban a Magyar Karitász tagszervezetei közé felveszik
az egyesületet. 1992-től
1994-ig
Németországban szakmai tanulmányi utakon vesznek részt, hogy megismerkedjenek a
Baden Wüttenberg-i tartomány szenvedélybeteg ellátás formáival. 1995-ben új ellátási formákat vezetnek
be a PHARE program szociális támogatásával (pszichiátriai betegek és demens
idősek otthoni ellátása). 1998-ban határozatlan idejű ellátási szerződést kötnek
Debrecen Város Önkormányzatával a szociális alapfeladatok ellátására. 1999-ben a Forrás Tócóskerti Segítő Szolgálata Forrás Mentálhigiénés
Központtá alakul át – 3 részleg működésével: Családsegítő Szolgálat,
Gyermekjóléti Szolgálat, Szenvedélybetegek Nappali Ellátása. 2000-ben civil szervezetként Magyarországon először a
Forrás Lelki Segítők Egyesülete kapta meg az MSZ EN ISO 9002: 1996 nemzetközi
minőségi okiratot. 2005-ben a Mentálhigiénés Központ két részleggel
gazdagodott: Pszichiátriai Közösségi Ellátással és a Szenvedélybetegek
Közösségi Ellátásával. 2010-ben a Mentálhigiénés Központ a szenvedélybetegek
részére nyújtott közösségi ellátás referencia intézményévé vált.
II. A
szervezet jelene A Forrás Lelki Segítők Egyesülete jelenleg kiemelkedően
közhasznú egyesületként működik az
Észak-Alföldi régióban. Szolgáltatásait 37 főállású munkatársával végzi két telephelyén
(Debrecen, Kishegyesi út 36. és a Debrecen, Angyalföld tér 11. szám alatt). Az
egyesület életében, illetve tevékenységei, szolgáltatásai körében 2006-ig
folyamatos bővülés figyelhető meg. 2006-ban a bővülés megtorpant, azóta
napjainkig a stagnálás vált jellemzőbbé, és az arra való törekvés, hogy a
meglévő szolgáltatásaikat életben tudják tartani. Mostanra a hiánypótló
tevékenységet végző egyesület fönnmaradása is bizonytalanná vált. Az egyesület többek között az alábbi tevékenységeket és
szolgáltatásokat biztosítja: Családsegítő Szolgálat, Közösségi pszichiátriai ellátás, Szenvedélybetegek Nappali Ellátása, Fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás, Alacsonyküszöbű szolgáltatás, „Fordulópont” Szenvedélybetegek Rehabilitációs
Intézménye, Szenvedélybetegek
Közösségi Ellátása. (Universitas Kommunikáció Kft. 2011)
III. A szervezet
humánerőforrás sajátosságai Az egyesület felépítése az ellátási területekhez
kapcsolódik, amelyeket egy-egy vezető, felelős irányít. A munkatársak létszáma
(bővülése/csökkenése) mindig a szervezeti
feladatok, szolgáltatások mértékével egyenesen arányos. Jelenleg összesen
27 alkalmazottjuk van teljes munkaidőben, és további 10 csökkent munkaképességű
foglalkoztatottjuk van részmunkaidőben, közösségi ellátás keretében. A főállású
alkalmazottak 85%-a nő, és 74%-uk felsőfokú végzettséggel rendelkezik
(szociális területen szerzett). A hátrányos helyzetű csoportok foglalkoztatása
kiemelkedő jelentőségű a szervezetnél: pályakezdőket (2 fő), GYES-ről, GYED-ről
visszatérőket (2 fő), és hallássérültet is foglalkoztattak már. Határozott
idejű munkaszerződéssel 12 főt alkalmaznak, ami jórészt a pályázatok szigorú
előírásainak köszönhető. A pályázatok lezárulását követően eddig minden
munkatársukat tovább tudták foglalkoztatni a munkakörök, munkaterületek
átszervezésével. A hátrányos helyzetű célcsoport foglalkoztatását
kiemelten kezelik: a vezető szerint „a
megváltozott munkaképességűek – pszichiátriai szenvedélybetegekről van szó – az
elsődleges munkaerőpiacra nem tudnak kijutni, nem tudnak 8 órában dolgozni és
sokszor nem is lehet elvárni ilyen teljesítményt tőlük”. A fent említett célcsoport foglalkoztatását
fontosnak tartják, mert egyrészről azáltal, hogy munkát biztosítanak számukra,
az életminőségük javításához járulnak hozzá, másrészről az egyesületnél olyan
feladatokat látnak el, amelyre egyébként a szervezetnek nem lenne megfelelő
pénzügyi- vagy humánerőforrás kapacitása (egyfajta hiánypótló funkciójuk is
van). Összességében az egyesület humán erőforrása nem elegendő, de a hiányzó munkaerő megszerzése még megoldható. Főként saját személyügyi, pályázatíró és projektmenedzser szakembernek érzik szükségét. A munkatársak toborzása Munkaügyi Központon keresztül, Facebookon és megyei napilapban közzétett hirdetés és a már meglévő munkatársak által történik. Kiváló módszernek találták a munkaerőhiány vagy munkaerő utánpótlás megoldásához a gyakornokok munkatárssá válását is. Az ott dolgozók egyéni fejlődési lehetőségeire nagy hangsúlyt fektetnek: szupervízióval, esetmegbeszéléssel, képzési lehetőségek biztosításával és képzési kedvezményekkel támogatják őket. A nonprofit emberi erőforrás menedzsment ismeretét és alkalmazását fontosnak véli az egyesület, de szerintük a különböző területeken működő civil szervezetek igen eltérő emberi erőforrás szükségletekkel rendelkeznek, amit a nonprofit menedzsment nem vesz kellően figyelembe. A saját szervezetükön belül a legfőbb foglalkoztatási problémákat a személyügyis és pályázatokért felelős szakember hiánya jelenti, illetve az, hogy a szakmai kiadások növekednek, a bevételek csökkennek, de szeretnék megőrizni a szolgáltatásaikat és a munkatársi létszámot.
IV. A
szervezetben magvalósuló önkéntes tevékenység jellemzése Az egyesület rendszeresen alkalmaz önkénteseket,
olykor szakmai feladatok ellátására is. Eleget téve az önkéntes törvénynek
előírásainak, szerepelnek az önkéntes nyilvántartásban. Az önkéntesek személyes
ismeretség és ajánlások útján kerülnek az egyesülethez, és megfelelő létszám
esetén külön képzést is nyújtanak nekik. Emellett önsegítő csoportok is
működnek, akik nem professzionális segítők, hanem inkább együttműködő
partnerek. Az önkéntesek szakmai feladatok ellátásával, szolgáltatások
nyújtásával, PR és marketing tevékenységgel, programszervezéssel segítik az
egyesületi munkát. Tevékenységüket önkéntes koordinátor képzésben részt vett
munkatárs irányítja. Az önkénteseket szakmai gyakorlat és tapasztalatszerzés
lehetőségével, képzésekkel, szupervízió biztosításával és a kellemes, dinamikus
munkahelyi légkörrel motiválják. Azokhoz az önkénteseikhez ragaszkodnak, akik
emberileg és szakmailag is megállják a helyüket a csapatban. Szakmai gyakorlat eltöltésére Debrecenből,
Hajdúböszörményből és Nyíregyházáról fogadnak hallgatókat az alábbi szakokról: szociális
munka, szociálpedagógia, szociálpolitika, szociális ápoló-gondozó, valamint a
közösségi gondozó és koordinátor, amely az Emberi Erőforrások Minisztérium Nemzeti
Család- és Szociálpolitikai Intézetének képzése. A hallgatók különböző típusú
gyakorlatra érkezhetnek hozzájuk, ezek: önkéntes gyakorlat, részgyakorlat, nagy
gyakorlat. Az önkéntes gyakorlaton az egyesület tevékenységébe
kapcsolódnak be valamilyen formában, részgyakorlat esetében egy munkacsoport
részfeladatainak ellátását végzik. A nagy gyakorlatnál minden munkafolyamatba részt
vesznek, vagyis mintegy „plusz munkatárs” jelennek meg az egyesület mindennapjaiban.
Akkreditált képző intézményként tereptanárképzést is biztosítanak a hallgatókkal foglalkozó munkatársak számára.
Az egyesület 22 éve lát el hiánypótló feladatokat
szociális területen, régiós szinten. Debrecenben biztosított szolgáltatásaik az
önkormányzattal kötött szerződésük (1998-ban szociális alapfeladatok ellátásra)
értelmében lefedik a szociális ellátás jelentős részét. Ötleteikkel,
elhivatottságukkal számos olyan szolgáltatást működtetnek, amelyek
nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a rászorulóknak. Mindezt szakmailag
folyamatosan megfelelő színvonalon, minimális költségekkel igyekszenek
biztosítani. A társadalom szociális problémáit orvosolják, és a gazdasági
fejlődéshez is több módon járulnak hozzá. Egyrészt együttműködések és szoros
szakmai kapcsolatháló kialakításával, képzéseikkel, innovatív ötleteikkel,
másrészt a munkaerőpiacról kiszorult célcsoportjaik reintegrálásával,
segítésével. Szervezetük tagja számos országos szakmai szervezetnek, például az
Országos Közösségi Ellátások Egyesületének (OKE) alapító tagszervezete.
VI. Az interjú során szerzett személyes benyomások,
tapasztalatok A szervezet vezetőjével
készített interjú során teljes szakmai elhivatottságot, professzionalizmust,
odaadást és segítőkészséget tapasztaltunk. Az interjút élményként élhettük meg,
sok tapasztalatot, új nézőpontot ismertünk meg, és átláthattuk a szervezet
szociális területen betöltött jelentőségét. Megdöbbentő az a tény, hogy
Magyarországon a XXI. században egy ilyen nagy és nélkülözhetetlen
tevékenységet végző szervezet létezése bizonytalanná válhat. Úgy véljük, hogy napjainkban
az eddiginél nagyobb szükség van a társadalom sebeinek effajta ápolására, a
rászorulók segítésére. Bízunk benne, hogy az interjú és ez az esettanulmány
felhívja a társadalom, az önkormányzat, és a mindennapi emberek figyelmét az
egyesületre, és hozzájárul ahhoz, hogy az egyesület működését megkönnyítse, és
fennmaradásuk biztossá váljon a jövőben is.
Forrás: Universitas Kommunikáció Kft. (2011): A forrás lelki segítők egyesületének bemutatkozása. In:http://www.universitas-kommunikacio.hu/esely/index.htm (Letöltés ideje: 2012. 11. 04.) Interjú Berényi Andrással
Elérhetőségek: Levelezési
cím: 4031 Debrecen Kishegyesi u. 36. Székhely: 4028
Debrecen Ember Pál u. 19. Telefonszám:
06-52/492-757 E-mail: flse@freemail.hu Vezető neve:
Berényi András
Fotók: Forrás Közösségi Klub
"Fordulópont" Szenvedélybetegek Rehabilitációs Intézménye
|